Tenker bredde – plukker smalt

SKYTTA: - Det er innen logistikken man konkurrer i vårt marked. Konkurrentene sitter også på gode produkter og i markedet for bildeler er det små marginer. Gode logistikkløsninger er derfor avgjørende for å lykkes.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ordene tilhører logistikksjef Lasse Iversen hos bildelsdistributøren Hellanor med lager og hovedkontor på Skytta industrifelt i Nittedal. At Hellanor selv må ha ”stålkontroll” med logistikken er det liten tvil om. På ti år er antall artikler på lageret mer enn doblet. Fra ca. 20.000 artikler på begynnelsen av 2000-tallet, til ca. 45.000 i dag. Allerede innen utgangen av neste år vil lageret passere 50.000 artikler forteller Iversen og lagersjef Paul Martinsen.

- Kundene er blitt ”bortskjemt” og vi merker stort press i forhold til å tilby hurtige leveranser. Vi spøker ofte med at vi konkurrerer med Peppe’s Pizza. De leverer innen en time, mens vi ofte har enda kortere leveringstid, sier Iversen med et smil. Til å besørge lagerstyring og autmatisk varepåfylling (replenishment) benytter Hellanor software fra SAP, noe Iversen betegner som et lykkelig ekteskap gjennom de siste 13 årene.

Verkstedene presser på

Det er særlig siden selskapet begynte å begi seg inn på slitedeler og verkstedleveranser at ledetidene stadig ble kortere. Daglig går åtte biler i trafikk mellom hovedlageret og kunder i Oslo-regionen, bilene henter nye varer tre ganger daglig i Nittedal.

Verkstedkundene er i hovedsak AutoMester-kjeden (består av 150 mekaniske verksteder og 30 karosseri- og lakkverksteder) og Snap Drive-kjeden (består av 19 verksteder).

Mens verkstedene ofte må ha deler ”på timen”, har de tradisjonelle produksjonsbedriftene (autoindustri, påbyggere og båtbyggere) litt lengre tidshorisonter de planlegger utifra. Bestillinger før klokken 16 leveres over natten til og med Trøndelag-fylkene, og det er velkjente Eek Transport som står for transporten.

- Det er i hovedsak på grunn av verkstedene at vi har hatt en så pass kraftig vekst innen lagerførte varer. Den norske bilparken er allsidig og inneholder mange gamle modeller. Utvalget av reservedeler gjenspeiler dette, sier logistikksjef Iversen. Totalt har Hellanor 454.000 artikler i sin produktbase, hvorav 45.000 (50.000 neste år) lagerføres i Norge.

Kaster papir og utvider

Hovedlageret på Skytta var på 5000 m2, men har gjennomgått store endringer det siste året. I sommer ble smalgangslageret bygd om og huser nå 24.000 plukklokasjoner. På grunn av plassmangel har Hellanor i tillegg bygd på 1900 m2 som skal huse nye plukklokasjoner samt varemottak og ekspedisjonsområde. Dette lageret er nå i ferd med å fylles opp med varer og lagersjef Paul Martinsen anslår at den nye lagerdelen vil være i full drift rett før jul.

- Tidligere har vi hatt faste lokasjoner, men i den prosessen vi er inne i nå vil vi i løpet av neste år ha flytende lokasjoner på hele lageret, sier han.

Det er Constructor som har levert reolene på lageret, men det var ikke aktuelt å investere i mobile reoler for å spare plass ved hovedlageret, slik man blant annet har gjort ved avdelingen i Haugesund og som man kommer til å gjøre ved avdelingen i Tønsberg.

STILL-trucker

Av 80 ansatte ved hovedkontoret på Skytta jobber 30 på lageret. Neste år går de over fra plukklister til en papirløs hverdag og bruk av stemmeplukk-teknologi.

- Det blir spennende og vi venter en effektivitetsøkning ved lageret, sier lagersjef Martinsen.

Truckparken består av 15 trucker, fordelt på BT-trucker og STILL-trucker. Sistnevnte er plukktrucker, både for smalganger og med svinggaffelaggregat.

I smalgangslageret plukkes det varer i høyde på inntil ni meter, det er140 cmmellom reolene og120 cmmellom skinnene i gulvet. Med så trange forhold var stabilitet en nøkkelfaktor. Hellanor mente at STILLs høytløftende plukktruck, EK 12, var riktig valg når det gjaldt å holde produktiviteten oppe i smalgangene. STILL Lagerteknikk Norge AS kunne stille garanti for at truckene kunne kjøre stabilt i de smale reolgangene. Truckene har en løftekapasitet på inntil1200 kg.

- Gjennom STILLs Optispeed-system samkjøres kjørehastighet og løft på en effektiv måte samtidig som stabilitet opprettholdes, forklarer Tor Arne Heiberg i STILL Lagerteknikk Norge AS.

Optispeed er STILLs avanserte truckkontroll-system som automatisk regulerer maskinens maksimale ytelser innenfor både kjørehastighet og løftehastighet. Kombinert med den optimale lastevne, hvor pallen veies på maskinen, sikres samtidig den maksimale hastighet nøyaktig til pallens vekt, for derigjennom å sikre at alle sikkerhetsaspekter opprettholdes.

Systemet sikrer også en rasjonel bruk av trucken, som derigjennom sikrer lang tid mellom batterilading.

Mens EK 12-truckene benyttes til plukk av småvarer er det plukktrucken MX-X med svinggaffelaggregat som benyttes i Hellanors høylager for paller. Løftekapasiteten er 1000 kg og med plukk i høyder på inntil ni meter. Også denne trucken er utstyrt med Optispeed-systemet.

Powered by Labrador CMS