Fjordline tungt inn i Oslofjorden

Ny anløpshavn, nye skip, mulig svenskeservice og ny cargosjef. 2012 er og blir et historisk år for Fjord Line AS.

Publisert Sist oppdatert

Omtrent samtidig som dette bladet trykkes, bukseres et 170 meter langt fergeskrog fra Gdansk i Polen til Bergen Group Fosen. På det norske verftet skal skipet innredes, og i oktober er det klart for jomfrutur Langesund-Hirtshals i Fjordlines farger.

- Dette er et merkeår i vår historie. Ikke bare får vi ny anløpshavn i Langesund, vi får også nye skip og betydelig større fraktkapasitet, sier cargosjef Rune Netland i Fjordline.

Fjordline har som kjent brutt med Kristiansand og valgt Langesund som base for Hirtshals-trafikken. Er helt ny terminal til om lag 75 millioner kroner er under oppføring i Telemark-byen. I tillegg har Fjordline to nybygg under produksjon – cruiseferger på 170 meter og 25.000 dødvekttonn. Det første settes i trafikk i oktober, mens det andre skal være klart mai 2013. Rederiet investerer ca. to milliarder i de nye skipene.

Dobler kapasiteten X 2

De nye fergene, som få navnene «MS Bergensfjord» og «MS Stavangerfjord», representerer en kraftig kapasitetsutvidelse for Fjordline. Dagens ferge har ca. 600 lastemeter, mens de nye vil få opptil 1000 meter – pr. skip.

- Én ting er at båtene er større, men enda viktigere er det med daglige anløp, sier Hetland.

Den nye linjen vil gå Langesund-Hirtshals-Stavanger-Bergen-Stavanger-Hirtshals-Langsund. Når begge nybyggene er i trafikk i mai 2013, vil Fjordline altså ha daglige anløp fra Hirtshals til Langesund.

Telemarksbyen ligger kort vei fra E18, og kan vise seg å være en meget god anløpshavn for de nye fergene: Veien til både Oslo (to timer) og industrien i Grenland (30 min.) blir kortere sammenlignet med Kristiansand. Samtidig blir fergeturen naturligvis noe lengre.

Godstransporten er en viktig del av Fjordlines virksomhet, og den utgjør ca. 25 prosent av selskapets omsetning (om en ser bort fra Fjord Line Express som er en ren bil- og passasjerferje).

Inn på Strømstad?

Fjordlines ambisjoner om å ta en større del av det betydelige markedet for person- og godstransport i Oslofjorden strekker seg lenger enn til «bare» en Hirtshals-/Vestlandet-service:

Selskapet har nå søkt Sandefjord Havn om å få gjøre to daglige anløp fra og med 2013. Tidligere har rederiet sendt tilsvarende søknad til havnemyndighetene i Strømstad, og fått innvilget fergedrift fra 2013. Tanken er at passasjerfergen som nå trafikkerer mellom Vestlandet og Hirtshals settes inn på linjen over ytre Oslofjord. Fjordline har vurdert flere mulige havner i Vestfold og Telemark, og er kommet frem til at parallellseiling med Color Lines skip mellom Sandefjord og Strømstad er den optimale løsningen. Reisetiden blir 2,5 time.

Ekspresslinjen Kristiansand–Hirtshals fortsetter som før om sommeren.

Ny cargosjef

Fjordline tilbyr frakt av alle typer last; vogntog, semitrailere, løstraller og annen dekkslast.

Selskapet har cargoavdelinger i Bergen, Stavanger og Hirtshals, og snart også i Langesund.

Ny cargosjef i selskapet er Rune Hetland som begynte i selskapet på slutten av fjoråret. Han kommer fra Astrup AS hvor han var regionsjef for deres Stavanger avdeling.