Coop Norge Handels største enkeltinvestering

Med en kostnadsramme på 1,5 milliarder kroner blir det nye sentrallageret til Coop Norge Handel på Gardermoen selskapets største enkeltinvestering noensinne.

Publisert Sist oppdatert

- Jeg tar nok ikke munnen for full om jeg sier det, sier Rune Rørvik til Moderne Transport.

Han er assisterende direktør logistikk i Coop Norge Handel, og sitter midt i prosessen med byggingen av lageret som blir noe av det råeste i Norge.

Da valget om bygging av et nytt sentrallager skulle tas, begynte jobben med å se etter en egnet tomt. Rørvik sier selskapet så på det som fantes av ledige tomter i Oslo og omegn. Hovedønsket var Alnabru, bare noen få km nord for Oslo sentrum, men her fantes det ikke noe tilgjengelig.

To alternativer

Til slutt sto selskapet igjen med to alternativer på Gardermoen nord for Oslo, og ett alternativ på Langhus sør for Oslo.

Langhus var hensiktsmessig med nærhet til Alnabru og E6. I tillegg ligger allerede Coops lager for faghandel på Langhus.

Men det måtte en budrunde til for å fordele tomta, og den ble etter hvert svært dyr. Coop Norge Handel så også at det måtte gjøres relativt omfattende sprengningsarbeid på tomta, og at lageret måtte bygges 40 meter høyt for å få plass til alt. Sistnevnte punkt kunne fort hisset på seg en del naboer også.

Da sto to alternativer på Gardermoen igjen, og det ente med 200 mål på Gardermoen næringspark som selskapet kjøpte fra Bergmoen AS.

Coop Norge Handel så det heller ikke som problematisk å bygge nord for Oslo/Alnabru i stedet for sør. Utslagsgivende for valget var tomtekostnaden inkludert opparbeidelse og de fremtidige transportkostnadene. Valget ble 200 mål på Gardermoen næringspark som selskapet kjøpte fra Bergmoen AS.

- Avstanden til Alnabru var av avgjørende betydning, og det er ikke så mye lenger i km til Gardermoen fra Alnabru som til Langhus fra Alnabru. Videre er det slett ingen ulempe i forhold til hvor våre butikker ligger at vi har lageret nord for Oslo. Vi har mange butikker oppover i landet, sier Rørvik.

Hvorfor det er så viktig å ligge nær Alnabru har sin enkle forklaring at mye av varene inn til Coops lager går via Alnabru. Store mengder varer som skal inn/ut fra Coop går via tog og da Alnabru-terminalen. Ironisk nok har nærheten til Gardermoen Lufthavn svært lite å si for Coop Norge Handel da de ikke mottar varer luftveien.

Byggestart i høst

Selve byggeprosessen starter i høst, og forhåpentlig er støpingen av den 52.000 m2 store gulvplata i gang om et par måneders tid. Deretter går det slag i slag, og målet er at lageret er driftsklart i løpet av 2014. Det er beregnet at montering av de tekniske lagerløsningene vil ta rundt to år.

Valget av den automatiske lagerløsningen, samt løsninger for stemmestyrt plukk og ”Pick by Light”, falt på Witron. Det tyske selskapet fikk dermed en gedigen kontrakt i debuten på det norske markedet. Hvor stor avtalen er i kroner og øre ønsker ikke Rørvik å kommentere av konkurransehensyn, men prisen har åpenbart vært gunstig.

- Witron ga mest kapasitet for minst investerte sum. I tillegg åpnet dette for Witron på det norske markedet, sier Rørvik.

Han forklarer at det var en svært lang prosess å velge lagerleverandør. Etter første runde satt Coop Norge Handel igjen med syv kandidater, og etter nok en gjennomgang var det tre tilbake. Da reiste Coop-representanter til referanseanlegg i Tyskland, England og Spania for å se de enkelte løsningene i full drift, og til slutt falt valget altså på tyske Witron. Coop Norge Handel vil i begynnelsen også knytte til seg noen Witron-servicearbeidere som skal jobbe fast ved lageret på Gardermoen. På sikt kan det være aktuelt å lære opp egne for servicedelen av lageret.

- Var Swisslog med til slutten, og talte det imot Swisslog at ASKO bruker deres løsning på kjempelageret på Vestby?

- At Swisslog bygger for ASKO hadde ikke noe å si, og de var med på slutten. Swisslog er store og dominerende i Norge, men denne gangen nådde de ikke opp, svarer Rørvik.

Levetid i 20-30 år

Noe dypdykk i lageret får vi ikke presentert i denne utgaven av Moderne Transport. Det er fremdeles så tidlig i prosessen at løsningen forandrer seg, men det blir et komplekst lager med fryse-, kjøle- og tørrlager under samme tak som på det meste vil være 27 meter over bakkenivå. Kapasiteten vil være på totalt 300 biler inn og ut hver dag.

Kranløsningen fra Witron er modulbasert og kan bygges ut, og de forskjellige lagervariantene er plassert slik at bygget kan utvides i alle retninger og kapasiteten økes uten å fysisk flytte reoler og kraner.

- Dette lageret bygges med tanke på en levetid i 20 til 30 år. IT-løsningen vil trolig vare i rundt 10 år, mens det øvrige bør leve i 20-30 år, sier Rørvik.

Han sier at behovet for trucker i det nye lageret vil bli mindre enn i dag på grunn av den økte automatiseringen, men et truckfritt lager vil det ikke være. I dag benytter Coop Norge Handel BT-trucker, og Rørvik sier det ikke foreligger noen planer om å endre på dette.

Hårete mål

Dagligvarenæringen er en beinhard bransje. Det er få, men store aktører på banen, og hver eneste lille forbedring får store utslag ettersom mengden varer som håndteres er betydelige.

Ligger Coop Norge Handels fortjeneste i logistikken?

- Ved å effektivisere logistikken gjør det oss i stand til å ikke svekke den bruttoen vi gir til butikken. Det er i butikken slaget står. Målet er å gi bedre pris i butikken via bedre logistikkløsning, svarer Rørvik.

Rørvik forteller at det ikke er et overordnet mål med det kommende lageret å få ned ledetiden på bilene. Men han legger til at sjåførene vil merke stor forskjell ved at pallene vil stå på rekke og rad innenfor porten han eller hun er henvist til. I dag kan det fort bli litt ”hist og pist” når pallene skal samles til den enkelte bil.

- Adm. direktør i Coop Norge Handel Handel, Svein Fanebust, sier i et intervju med Dagens Næringsliv at det nye lageret skal bli Nordens og kanskje Nord-Europas mest effektive lager. Det er hårete mål dere setter dere?

- Vi må være litt hårete i Coop Norge Handel, smiler Rørvik.