STRENG: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ønsker strengere utslippskrav enn det forslaget som EU-kommisjonen har lagt frem. 27. og 28. februar deltar han på EUs uoffisielle ministermøte i Stockholm.
Foto: Kristoffer Moene Rd, Samferdselsdepartementet
Kun nullutslipp i 2040
STRENGERE: Under EUs ministermøte i Stockholm vil samferdselsministeren foreslå strengere utslippskrav enn det EU foreslår.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Skal vi redusere klimagassutslippene, er godt samarbeid mellom
europeiske land viktig. I samferdselssektoren er potensialet for
klimakutt størst innen vegtrafikken. Vi er derfor positive til at EU nå tar
initiativ for å gjøre tungtransporten grønn. Det er nødvendig med høyere fart i klimakampen. Vi er i verdstoppen i bruk av elbil, og har selvsagt høye ambisjoner når det gjelder klimavennlig tungtrafikk også, seier samferdselsminister
Jon-Ivar Nygård.
Vil foreslå strengere krav
enn det Europakommisjonen foreslår
På programmet står blant annet strengere utslippskrav fra veitransporten. Tidligere har EU innført ett regelverk som i praksis betyr at ingen
nye person- og varebiler med forbrenningsmotor vil bli solgt etter
2035. Europakommisjonen presenterte 14. februar i år ett nytt forslag om
CO2-standard for tunge kjøretøy. I forslaget heter det blant annet at at alle
bybusser skal bruke nullutslippsteknologi fra 2030, mens klimagassutslippene fra tunge lastebiler i 2040 skal være redusert med 90 prosent sammenlignet med
1990-nivået.
– Jeg er positiv til at EU går inn for at alle
nye biler og bybusser i Europa skal være utslippsfrie om drøyt ti år. Men forslaget om 90 prosent utslippsreduksjon for tungtransporten fra 2040 er
ikke offensivt nok for oss. Jeg vil ta til orde for at alle nye tunge kjøretøy
som regelverket gjelder for, skal være nullutslippskjøretøy senest i 2040. Det er
etter min mening nødvendig for å nå målet om klimanøytralitet i 2050, sier
samferdselsministeren.
Som delmål har Europakommisjonen foreslått å
redusere klimagassutslippene fra tungtransporten med 45 prosent fra 2030 sammenlignet med 1990-nivået. Samferdselsminister Nygård vil på ministermøtet ta til ordet for å øke reduksjonen – til 50 prosent i 2030.
Programmet i Stockholm:
Mandag 27. februar
Kl. 11.30-13.45: Future transport policy for a competitive and climate neutral
Europe
Kl. 15.15-17.50: Energy and transport policies
for an accellerated transsition of the transport sector beyond 2030 (sammen med energiministrene)
Tirsdag 28. februar
Kl. 09.30-11.00: Implementing fit for 55: Taking stock and sharing best
practises
Kl. 12.45-14.45: Studiebesøk med testkjøring av
elektriske busser og lastebiler