Santa Claus runs on a roof with a present

Verdens beste logistiker

Hvordan i all verden får han det til?

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Black week blir en fjert i motvind sammenlignet med den logistikkoperasjonen Julenissen må gjennomføre hver julaften. Volumene er gigantiske. Alle skal ha hjemlevering. Og et par dagers forsinkelse er fullstendig uaktuelt.

For i løpet av ett døgn leverer Julenissen gaver til alle julefeirende barn i hele verden. Hva skal til for å få den forsyningskjeden til å gå i hop?

La oss kikke på forutsetningene.

Millioner av stoppesteder

Kundedatabasen til Julenissen inneholder rundt 7,8 milliarder oppføringer, og vokser svært raskt. Men vi kan gjøre visse begrensninger før ruteplanleggeren i sleden gjør sin jobb. Rundt én tredjedel av befolkningen er under 18 år, og bare rundt en tredjedel av verdens befolkning feirer jul.

Da er vi faktisk nede i cirka 867 millioner barn som skal få julegaver. Det er fullt mulig at nissen også stryker en viss andel av disse, fordi de har havnet på hans «naughty list», men la oss nå si at alle disse barna skal få en gave.

I gjennomsnitt er det 3,5 barn per husholdning rundt om i verden (FN-tall). Da vil vi være nede i overkommelige 289 millioner stoppesteder.

For enkelhets skyld legger vi til grunn amerikanske juletradisjoner, der barna får gaver natt til 25. desember. Dersom barna sover i sju timer – husk de er spente og våkner tidlig – har nissen totalt 31 timer på seg på å få gjort jobben unna.

Julenissen jobber ikke bare julaften. Forsyningskjeden og produksjonen foregår nok året rundt.

Det vil gi 9,3 millioner stoppesteder i timen, tilsvarende 155.000 i minuttet eller 2589 besøk per sekund.

Tur-retur sola

Hvor lang blir så nissen reise? Ser vi bort fra Antarktis og sjøer, er den befolkede delen av jorden 205 millioner km². Gitt at alle verdens hjem ligger jevnt fordelt, noe de selvsagt ikke gjør, vil gjennomsnittlig avstand mellom to hushold være 1,14 km, og den totale avstanden nissen og reinsdyrene må tilbakelegge vil være 329 millioner kilometer. Det tilsvarer en tur-retur-reise til solen pluss 38 turer til og fra månen på oppløpssiden.

Å få den avstanden unna på 31 timer, krever en hastighet på 10,6 millioner km/t, eller 2948 kilometer i sekundet. 2948 kilometer er til sammenligning avstanden mellom Nordkapp og Venezia.

Hvordan Julenissen oppi alt dette får tid til å bremse sleden, finne rett gaver, ake seg ned pipa, legge fra seg gavene snike til seg litt julekaker og kanskje kysse mamma, har vi ikke helt klart for oss.

Det er i alle fall på det rene at Rudolf og hans åtte reinsdyrvenner Dasher, Dancer, Prancer, Vixen, Comet, Cupid, Donner og Blitzen får en imponerende fart på sleden. I tillegg må den ha imponerende sikkerhetsutstyr som sørger for at den ikke tar fyr i de voldsomme hastighetene gjennom atmosfæren.

Lastekapasiteten i sleden er også imponerende. Om hver gave veier i snitt én kg, vil lasten klokke inn på 867 millioner kg.

I en vanlig 40 fots container er lastekapasiteten gjerne 26.300 kg. Det trengs altså 32.966 40 fots containere – tilsvarende snaut 66.000 TEUs.

Laaaaang kø

Å frakte slike mengder på vanlige semitrailere vil gi en kø fra Svinesund til Melhus rett sør for Trondheim – om alle lastebilene sto helt klint inntil hverandre.

Det er litt uklart hvilke krav som stilles til Julenissens vaksinasjons- og teststatus for innreise til ulike land.

De siste par årene har nissen også måttet forholde seg til ulike innreiserestriksjoner som følge av covid-19. Vi antar imidlertid at nissen er fullvaksinert. Det er også rimelig å anta at han, gitt hans relativt omfangsrike figur og tilsynelatende høye alder, tilhører en risikogruppe som har fått sin boosterdose. Med oppdatert koronapass bør han dermed ha tillatelse til å slippe inn i de fleste land, spesielt med tanke på at han som logistikkmedarbeider oppfyller en samfunnskritisk funksjon.

Så vil noen sikkert påstå at Julenissen ikke finnes – og kanskje har de rett i det. Men faktum er likevel at dent transport- og logistikkjobben som er beskrevet i artikkelen her, faktisk utføres. Kanskje ikke i like store hastigheter og med samme lastekapasitet, men alle disse gavene – og egentlig mange flere – blir likevel levert.

Det gjøres naturligvis av store og små logistikkselskaper og transportører verden over – og det er tross alt ganske imponerende likevel.

Powered by Labrador CMS