Det er 10 år siden Posten tok i bruk sin første el-bil. Fra 2022 vil Posten kun bestille varebiler på fornybar energi til bruk i byer
Det er 10 år siden Posten tok i bruk sin første el-bil. Fra 2022 vil Posten kun bestille varebiler på fornybar energi til bruk i byer

Dropper fossile varebiler fra neste år

2021 blir siste året Posten legger inn bestillinger av varebiler med fossilt drivstoff til bybruk. I 2023 er det stopp også utenfor byene.

Publisert

Fra 2022 vil Posten ikke lenger bestille fossile varebiler til bruk i byer. Utenfor byene settes det stopp fra 2023. Posten vil stille de samme kravene til sine underleverandører, opplyser selskapet i en pressemelding.

- Vi skal være den grønneste logistikkleverandøren og setter oss nå nye ambisiøse mål. Vi tar ansvar og skal bidra til at nasjonale klimamål mot 2030 i Norden nås. Skal vi lykkes med en rask omstilling på dette området betinger det tilstrekkelig tilgang på kjøretøy som benytter fornybar energi i markedet. Med økt andel kjøretøy som benytter fornybar energi og grønne tjenester vil Posten tilby fossilfri distribusjon i 40 nordiske byer, eller rundt halve befolkningen i Norge og Sverige innen 2023, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

Allerede i dag har Posten og Bring en kjøretøypark med en fornybarandel på 26,3 prosent. Norges største kjøretøypark med el-biler sikrer i dag fossilsfri brevdistribusjon i 49 norske byer. I Sverige har Bring fossilfri hjemkjøring i fire store byer.

Nylig tok Posten i bruk Norges første elektriske lastebil fra MAN på 26 tonn. Lanseringen markerte starten på Postens arbeid med å gå over til fornybar energi også på de tyngre kjøretøyene. Senere denne måneden vil Posten ta i bruk et vogntog fra Volvo som går på flytende biogass. Den 60 tonn tunge bilen skal gå linjetrafikk mellom Oslo – Stokke - Hamar.

Powered by Labrador CMS