Det er 10 år siden Posten tok i bruk sin første el-bil. Fra 2022 vil Posten kun bestille varebiler på fornybar energi til bruk i byer
Det er 10 år siden Posten tok i bruk sin første el-bil. Fra 2022 vil Posten kun bestille varebiler på fornybar energi til bruk i byer

Dropper fossile varebiler fra neste år

2021 blir siste året Posten legger inn bestillinger av varebiler med fossilt drivstoff til bybruk. I 2023 er det stopp også utenfor byene.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra 2022 vil Posten ikke lenger bestille fossile varebiler til bruk i byer. Utenfor byene settes det stopp fra 2023. Posten vil stille de samme kravene til sine underleverandører, opplyser selskapet i en pressemelding.

- Vi skal være den grønneste logistikkleverandøren og setter oss nå nye ambisiøse mål. Vi tar ansvar og skal bidra til at nasjonale klimamål mot 2030 i Norden nås. Skal vi lykkes med en rask omstilling på dette området betinger det tilstrekkelig tilgang på kjøretøy som benytter fornybar energi i markedet. Med økt andel kjøretøy som benytter fornybar energi og grønne tjenester vil Posten tilby fossilfri distribusjon i 40 nordiske byer, eller rundt halve befolkningen i Norge og Sverige innen 2023, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

Allerede i dag har Posten og Bring en kjøretøypark med en fornybarandel på 26,3 prosent. Norges største kjøretøypark med el-biler sikrer i dag fossilsfri brevdistribusjon i 49 norske byer. I Sverige har Bring fossilfri hjemkjøring i fire store byer.

Nylig tok Posten i bruk Norges første elektriske lastebil fra MAN på 26 tonn. Lanseringen markerte starten på Postens arbeid med å gå over til fornybar energi også på de tyngre kjøretøyene. Senere denne måneden vil Posten ta i bruk et vogntog fra Volvo som går på flytende biogass. Den 60 tonn tunge bilen skal gå linjetrafikk mellom Oslo – Stokke - Hamar.

Powered by Labrador CMS