PostNord-sjef Robin Olsen håper den nye portalen kan bidra både til verdiskapning hos butikker og miljøvennlig transport.

Ny bedriftsportal fra PostNord

– Dette tilgjengeliggjør butikken din for hele verden. Vi tror dette vil revolusjonere supply chain, sier PostNord-topp Robin Olsen.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På Futurum 2019, PostNords logistikk-konferanse for kunder, presenterte administrerende direktør Robin Olsen selskapets nye portal for bedriftsmottakere.

Portalen digitaliserer hele prosessen for bedriftskundene, og muliggjør forsendelser mellom butikker på en ny og unike måte. Dette er mulig siden dagens varelager er digitalisert, og man kan ha full oversikt over varelageret i hver enkelt butikk.

Den nye portalen er basert på samme teknologi som den privatportalen, men skreddersydd for bedriftsmarkedet. Grunnlaget for dette er at hele prosessen er automatisert.

– Dette tilgjengeliggjør butikken din for hele verden. Vi tror dette vil revolusjonere supply chain, sier Robin Olsen ubeskjedent.

Playstation fra Vestby

Olsen mener at portalen vil gjøre det mulig å ha et mindre varelager og samtidig øke salget. Fordi en vare som er i en butikk kan tilgjengeliggjøres for andre butikker i kjeden – og på nettsiden. Han trekker fram et eksempel der han skulle kjøpe en Playstation til sin sønn ho Elkjøp i Moss.

– Men den var ikke tilgjengelig i Moss. Jeg fikk vite at den fantes hos Elkjøp i Vestby. Men Elkjøp hadde ikke noe system for frakt mellom butikkene, så varen måtte bestilles fra et varelager langt inne i Sverige. Det er ikke effektivt, og ikke miljøvennlig, sier Olsen.

Med den nye portalen, forteller Olsen, ville han kunne fått tilbud om å få sendt spillmaskinen til butikken i Moss og hente den der, få sendt den til et hentepunkt eller få sendt den hjem. Det tror han vil være med på øke salget.

– Man vil også kunne sende varer mellom butikkene når man ser at man har for stort varelager ett sted og for lite et annet sted, sier han.

Det er gratis å registrere seg som kunde, og man vil bare betale for den transporten man bruker.

– Så vil man få rabatter for store volumer, og dette er også automatisert i systemet, sier Olsen.

Noen PostNord-kunder har benyttet seg av portalen som piloter de siste par månedene, og de vil fortsette å bruke portalen. 

Miljøvennlig

Olsen fremhever også en miljøgevinst i systemet. 

- I stedet for å frakte varer fra et lager langt unna, kan man benytte ledig returkapasitet i våre biler til å ta med varer fra en butikk, via terminalen, til en annen butikk der varene trengs, sier Olsen. 

Avlyser butikkdøden

Selv om netthandelen er økende, mener PostNord-sjefen at det også finnes en fremtid for fysiske butikker.

– Vi tror ikke på noen butikkdød. Dette blir en ressurs for butikkene fordi du kan tilgjengeliggjøre varene dine digitalt.

Med den nye portalen kan butikker også lett tilby gratis hjemlevering fra fysisk butikk.

– Se for deg at du handler, men skal mye etterpå å ikke har lyst til å bære rundt på poser resten av dagen. Da kan butikken gjennom systemet tilby hjemlevering, sier Olsen.

Portalen finnes på my.postnord.no/bedrift

 

Powered by Labrador CMS