NORDISK SATSING: Rudi Bolsøy (til venstre) er Country Manager for Cosco i Norge. Her sammen med Vice President i Cosco Shipping Europe, Guo Jing, under seminaret i Oslo.

Cosco satser i nord

Cosco Shipping har i fem år brukt Nordøstpassasjen til enkeltstående transporter. Nå vil de tilby godstransport nord for Russland på regulær basis.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det kom fram under et seminar i Oslo sentrum forrige uke, som Cosco hadde døpt «Arctic Shipping Forum».

Den reduserte polisen har medført at et stadig er mer aktuelt å seile den kortere veien nord for Russland mellom Asia og Europa. Tschudi Shipping Company med Felix Tschudi i spissen var tidlig ute allerede i 2010 og skapte historie. Da bulkskipet «MV Nordic Barents» fraktet jernmalmkonsentrat fra Sydvaranger Gruve i Kirkenes til Kina via Nordøstpassasjen i 2010, var det den første ikke-russiske transporten med ikke-russisk last som gikk mellom to ikke-russiske havner og som derved viste at den Nordlige Sjøruten (NSR) var blitt en transittrute mellom øst og vest, åpen for alle.

Cosco Shipping sendte sitt første skip via NSR i 2013, da Yongsheng gjennomførte en reise mellom Taicang i Kina og Rotterdam. Siden da har Cosco jevnlig sendt skip på ruten, og i 2017 sendte rederiet ti skip på til sammen 14 reiser.

Kinesisk politikk

Cosco Shipping Forum om Arctic Shipping Route Normalization. Rudi Bolsøy, Country Manager COSCO SHIPPING Lines (Norway) A/S og Guo Jing, vice president Cosco Shipping Europe.
Sjøruten nord for Russland kutter rundt en tredjedel av distansen mellom Det fjerne Østen og Europa.

I januar ble det forankret i kinesisk politikk at «Kina håper å arbeide med alle parter for å bygge en «Polar silkevei» gjennom utvikling av arktiske skipsruter». Med bakgrunn i dette legger nå Cosco opp til mer regulær trafikk i området.

- Slik de skisserer vil de kunne tilby mer regulære seilinger fra Østen til Europa via nordøstpassasjen, med en viss grad av fleksibilitet, sier Country manager i Cosco Shipping Lines Norway, Rudi Bolsøy, til MT. Han understreker at han ikke kjenner detaljene i planene som nå blir lagt sentralt i det kinesiske rederiet.

- Mitt inntrykk er at Cosco nå har bestemt seg for å sette opp et linjetilbud i forkant av lasten, sier Bolsøy.

De tidligere seilingene som er gjennomført på strekningen er i stor grad kommet i stand etter kunders spesielle og konkrete behov. Nå har Cosco på plass tre flerbruks lasteskip på 36.000 dødvekttonn med isklasse tilsvarende DNVs 1A klar til bruk på den arktiske ruten.

Det er klimaendringene som har gjort det mulig og økonomisk forsvarlig å velge den nordlige sjøruten til godstransport i løpet av det siste tiåret. Cosco-ledelsen tror at klimapåvirkningen framover bare vil fortsette å tale i favør av NSR.

LEDER AN: Xie Weiming er prosjektleder for Cosco Heavy Transport og har stor tro på sjøtransport i nord.

- Vanlig innen kort tid

Prosjektleder i Cosco Shipping Heavy Transport, Xie Weiming forteller at Cosco i 2018 planlegger å gjennomføre tre til fire turer vestover med stål, vindmølleutstyr og mekanisk utstyr, og fire til seks reiser østover med jordbruksprodukter, malm og papirmasse. 

- Dette vil være en normal vei å seile ganske snart. For bare ti år siden hadde man ideen, og i 2013 gjorde vi den første reisen. I fjor hadde vi mer enn ti turer, sier Weiming.

Les mer om Coscos satsing og alle fordelene og ulempene med bruk av NSR i neste utgave av Moderne Transport. 

Ikke abonnent? Send en epost til oyvind@logistikk.no - abonnementspris 890,-/år.

Powered by Labrador CMS