Mafi kommer elektrisk

I løpet av våren vil Mafi lansere en elektrisk versjon av sin T230 terminaltraktor.

Publisert
Alle bekvemmeligheter fra dieselversjonen finnes i førerhytta, med den ekstra fordelen at motorstøyen er borte.
Alle bekvemmeligheter fra dieselversjonen finnes i førerhytta, med den ekstra fordelen at motorstøyen er borte.

Det opplyser den norske importøren Brubakken i en pressemelding. Modellnavn vil være T230e. Traktoren er spesielt designet for transport av semitrailere og chassis i havner, terminaler og industri.

Traktoren er utstyrt med litiumbatterier og har en maks systemlast på 90 tonn. Den kan leveres med batterikapasitet på opptil 177 kWt.

Maskinen beholder alle nøkkelfunksjoner fra dieselversjonen, som hydraulisk femtehjul, romslig førerhytte, liten svingradius og god sikt. Ifølge produsenten er elektrifiseringen av T230 gjort uten at det går på bekostning av ytelsen.

- MAFI 230e har også fordelen av lave driftskostnader gjennom hele levetiden, opplyser produktsjef Gordon Lindseth i Brubakken, som også påpeker at maskinen har sveiset stålramme, og førerhus som er både ROPS- og FOPS-sertifisert.

En elektrisk variant av de andre kjøretøyene i Mafis T-serie står også på planen, samt at andre drivstoffalternativer også utredes, opplyser produsenten.

Nedenfor er produsentens presentasjonsvideo av Mafi T230e: