Bring har tapt 300 millioner i år

Store nedskrivninger ga stort negativt resultat.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge Finansavisen tapte Bring 52 millioner kroner i første kvartal i år, mens andre kvartal ga et negativt resultat på hele 244 millioner kroner.

Selskapet har altså tapt nærmere 300 millioner kroner hittil i år.

Nedskrivninger

Tallene skyldes først og fremst en nedskrivning av konserngoodwill å 110 millioner kroner, i tillegg til avsetninger på 127 millioner kroner knyttet til «markedsregulering av en husleiekontrakt».

Konserndirektør kommunikasjon i Posten, Elisabeth Gjølme, sier at det ikke dreier seg som et tap, men et «negativt resultat».

- Det er ikke riktig å fremstille det som om Bring har tapt penger. For det første gjelder det logistikksegmentet og ikke Bring. Bring er Postens merkevare til bedriftskunder i Norge og Norden – både for post og logistikk. Og for det andre er det et negativt resultat – ikke et tap, sier hun til Finansavisen.

Posten har de siste årene kjøpt opp flere store transport- og logistikkselskap. I juli kjøpte Posten 34 prosent av det danske logistikkselskapet Danske Fragtmænd A/S som har en omsetning på to milliarder danske kroner i 2012. I fjor ble både Fredrikstad Transport og Spedisjon og svenske Ekdahls Åkeri kjøpt opp.

Tanken er å styrke posisjonen i en tid med økende netthandel, for å kunne ta seg av den økte mengden pakker som medfølger.

Økt konkurranse

Noe som har tynget konsernet er det svenske og danske logistikkmarkedet som er utsatt for prispress og økt konkurranse.

- Logistikkmarkedet er nordisk og kundene etterspør nordiske løsninger for transport og distribusjon. De ønsker ikke én leverandør pr. land. Vi må være til stede der kundene er og tilby tjenester som dekker kundenes behov, sier Gjølme.

- Hvis Posten hadde valgt å kun drive med postvirksomhet, ville vi som konsern gått med vedvarende betydelig underskudd. Gjennom å satse på logistikkvirksomhet heter vi ut betydelige synergieffekter, understreker hun.