Posten innfører pakkeautomater

Sterk økning i netthandel gjør at Posten nå innfører pakkeautomater. Slik fungerer den.

Publisert Sist oppdatert

Ni av ti nordmenn handler på nett, ifølge Posten, og kundene vil selv velge når og hvordan de skal motta pakken.

Posten Norge satser derfor stort på pakkeautomater som gjør at du kan hente pakken din på enda flere steder.

– Posten har allerede et bredt utvalg av utleveringsalternativer og nå ønsker vi å tilby de som handler på nett enda større valgfrihet i en hektisk hverdag, sier konserndirektør for e-handel i Posten Norge, Gunnar Henriksen.

Undersøkelser Ipsos MMI har gjort for Posten viser at yngre personer handler oftere på nett, og at de er spesielt opptatt av at det skal være enkelt å motta pakkene. Sju av ti sier de er interessert i å få varene sine levert i pakkeautomater.

Automatene kan stå på sentrale områder der mange ferdes, som for eksempel ved universiteter og høyskoler eller trafikknutepunkt. Posten starter med pakkeautomatene i de store byene.

- Vi jobber med en plan for hvor vi skal plassere ut automatene. Vi ser dette i sammenheng med hvor vi har postkontor eller Post i Butikk. Dette skal være et supplement til vårt eksisterende tilbud i postkassen, hjem på døren og Post i Butikk, sier Henriksen.

- Det er en trend i samfunnet at vi betjener oss selv i stadig større grad. Automatiserte løsninger i kombinasjon med apper gjør at daglige gjøremål blir stadig enklere. Dette ønsker vi også at pakkeautomatene skal bidra til, avslutter Henriksen.

Slik bruker du pakkeautomaten:

- I nettbutikk velger du utleveringssted (valgfri pakkeautomat, den plasseringen som passer best med hensyn til hvor du bor/reiser/jobber).
- Gjennom Postens sporingsapp kan du følge pakken.
- Når pakken blir levert i pakkeautomaten får du en hentekode på sms.
- Du går til automaten og taster koden.
- Luken åpner seg og du kan hente ut pakken.