Askos nye el-trekkvogn kan kjøre 50 mil fullastet

Onsdag morgen ankommer Nord-Europas første elektriske trekkvogn med en batteripakke på 900 kilowattimer Norge. Den kan kjøre opptil 50 mil fullastet.

Publisert

Som første i Nord-Europa av sitt slag, skal denne bilen bane vei for at all tungtransport etter hvert kan bytte ut dieselmotoren med noe langt mer miljøvennlig.

Designwerk Electric Semi 40E 6x2T

  • Bilen er en konvertert Volvo-trekkvogn, Designwerk Electric Semi 40E 6x2T.
  • Dieselmotoren og girkassen som opprinnelig var i bilen, er erstattet av en-trinns girkasse med fire elmotorer med en samlet effekt på 500 kilowatt.
  • Bilen er utstyrt med 22 kilowatt ombordlader.
  • Eget uttak for 400 volt 32 ampere til kjøle- og varmeanlegg i trallene.
  • Bilen er godkjent for totalvekt på 50 tonn.
  • Batteriet veier 5440 kg, men siden dieseldrivlinjen er fjernet er nettovekten bare økt med ca. 2000 kg.

Bilen og to sjåfører kommer kjørende fra Sveits, via Kiel, hvor de så har tatt båt videre til Oslo.

Askos nye trekkvogn, Designwerk Electric Semi 40E 6x2T, skal brukes mellom Askos sentrallager på Vestby og Moss havn, hvor varer fraktes over Oslofjorden til Horten med elektrisk sjødrone, og videre til regionslageret i Sande. Dette gir en nullutslipps transportkjede over Oslofjorden.

Bilen vil også bli brukt på lengre ruter, som Vestby til Trondheim, Bergen og Stavanger, og noe av målet til Asko med denne bilen er å teste ut batterielektriske løsninger på lengre distanser.

Den nye bilen skal bidra til 106 tonn mindre CO₂-utslipp, sammenlignet med en dieselvariant, per 100.000 kjørte km.

350 kilowatt lading

Asko har installert høyeffektladere på flere av sine regionslagre, slik at bilen kan lades når den kommer frem.

Når lastebilen først skal lade, tar den 350 kilowatt hurtiglading, og vil bruke 1 time og 40 minutter på å lade bilen fra 20 til 80 prosent. Dette er per nå veldig raskt tatt i betraktning den store batteripakken på 900 kWh.

- Dette representerer det fremste av teknologi innen elektromobilitet av tungtransport, sier John Strand, direktør i Asko Transport.

Lastebilen koster betydelig mer enn en dieselbil. Med Enova-støtte, bompengefritak, CO₂-avgifter på diesel og høy utnyttelsesgrad på bilen, skal det likevel være mulig å oppnå en konkurransedyktig TCO (total levetidskostnad) sammenlignet med en dieselbil.

Powered by Labrador CMS