Det tar vel 20 timer å transportere eggene den raskeste veien, via Sverige og Finland, fra Bekkarfjord i Finnmark til Trondheim.
Det tar vel 20 timer å transportere eggene den raskeste veien, via Sverige og Finland, fra Bekkarfjord i Finnmark til Trondheim.

– Vanvittig egg-transport

Millioner av egg må sendes 2000 kilometer med vogntog fra Finnmark til Norturas anlegg i Trondheim.

– Vanvittig, sier eggebonde Svein Slåtsveen på Friborg gård i Bekkarfjord, og som produserer 3,8 millioner egg årlig.

– For billig å forurense, sier rådgiver for transport, Ola Wolff Elvevold, i Miljøstiftelsen Zero.

Det tar vel 20 timer å transportere eggene den raskeste veien via Sverige og Finland mellom Bekkarfjord i Finnmark og Trondheim.

Slåtsveen forteller til NRK at han lenge har ønsket seg et pakkeri på egen gård, slik at eggene slipper den lange reiseveien, men det er lettere sagt enn gjort.

Derfor må de enn så lenge ta turen til Trøndelag. Og der blir de.

Finnmarkingene må ta til takke med egg fra for eksempel Trøndelag som sendes nordover, i stedet for kortreiste egg.

Ironisk

Slåtsveen og hans Friborg gård fikk bedriftsutviklingsprisen av Innovasjon Norge i 2018. Kriteriene for prisen er miljø, innovasjon, bærekraftig utvikling og samfunnsansvar – noe bonden tar på alvor.

Han påpeker det ironiske i at det har blitt stadig mer fokus på miljøvennlig gårdsdrift, men likevel skal egg reise tusenvis av kilometer før de havner på kjøkkenbordet.

– Det koster også ganske mye å sende eggene med trailertransport. I tillegg blir en del egg ødelagt underveis.

Det er et krav at alle egg skal gjennomlyses før de kan pakkes og selges. Dette gjør man for å se at det faktisk er eggehvite og plomme inni egget, så man ikke risikerer å klekke ut en kylling i omeletten.

Årsaken til at Slåtsveen ikke får gjennomlyst og pakket eggene står på penger.

På gården i Øst-Finnmark ligger imidlertid alt til rette for å forsyne store deler av Finnmark med svært kortreiste egg.

Å etablere et eget pakkeri på gården vil koste cirka 3,8 millioner kroner. Det har ikke den lille gården i Bekkarfjord råd til å gjennomføre på egen hånd.

Mangler logistikk

De har vært i samtaler med Nortura om å samarbeide om etablering, men disse planene har gått i stå.

– Vi ønsker selvsagt ikke å frakte mat lenger enn nødvendig, og derfor gjorde vi også en helhjertet innsats med et testprosjekt i Bekkarfjord. Dessverre fikk vi ikke logistikken og økonomien til å gå opp denne gangen, sier kommunikasjonsrådgiver Martine Haugen Petersen i Nortura.

Hun presiserer at bedriften hele tiden jobber med å se på hvordan de kan kutte i sine utslipp.

– Nå jobber vi spesielt målrettet med å redusere miljøtrykket og kostnader for transport av firebente dyr. Vi kan se for oss at de samme tiltakene skal gjøres for egg- og kyllingtransport og, men det er i en tidlig fase ennå, sier Petersen.

– For billig å forurense

Egg transporteres unødvendig i 2000 kilometer med forurensende transport, mener Miljøstiftelsen Zero.

 

Denne praksisen er lite miljøvennlig, mener Ola Wolff Elvevold, som er rådgiver for transport i Miljøstiftelsen Zero.

– Det fremstår som unødig. Det er for billig å forurense i Norge. Prisen for å kjøre fossilt drivstoff er for lav, sier Elvevold til NRK.

Han mener det er en utfordring både nasjonalt og internasjonalt. Da blir det for lett å holde på det han mener er fossile og gammeldagse løsninger.

– Det er to ting som må gjøres med en gang. Få vekk det som er av unødvendig transport og samtidig få den transporten som er på veiene over på utslippsfrie kilder, sier Elvevold.

Eggebonden i Bekkarfjord gir imidlertid ikke opp, og ønsker å legge press på Nortura for å sikre at de en dag kan få pakket og distribuert eggene rett fra gården.

– Vi vet ikke nøyaktig hvor mye transporten av eggene koster, men det vil vi gjerne vite. Hva hvis vi kan spare unna kanskje den millionen som frakten koster fram og tilbake, ved å pakke og distribuere selv, spør han.

Til toppen