Logistikkparken på Holtskogen i Østfold er eksempel på attraktiv logistikkeiendom.
Logistikkparken på Holtskogen i Østfold er eksempel på attraktiv logistikkeiendom.

Tørster etter logistikk

Investorer, brukere og utviklere tørster etter lokasjoner for mellomlagring av gods.

I kjølvannet av den økende netthandelen har behovet for egnede logistikklokaler skutt i været. Det har resultert i blant annet sterkt økende tomtepriser, skriver Estate.

Blant de som har markert seg sterkt innen logistikk er Bulk Infrastructure. Siden oppstarten i 2006 har selskapet bygget rundt 400.000 kvadratmeter logistikkbygg.

Manglet logistikk-utviklere

– Vi så at dette var et marked som manglet utviklere med fokus på logistikk. Mye av byggene var gamle og lite effektive. Det var et klart behov for større grad av standardisering. Derfor valgte vi å ta en rolle, sier Torbjørn Moe i Bulk Infrastructure, en av gründere bak selskapet.

Denne uken deltok han i paneldebatt på markedsdagen til DNB Næringsmegling med logistikk som tema.

Her deltok også eiendomsdirektør Ronny Grøtvedt i PostNord og CEO/Managing Partner Johan Anker-Rasch fra Pareto Alternative Investments.

Hvilke utfordringer står logistikkmarkedet foran i dag? Var blant spørsmålene.

– Det er helt klart tomtetilgangen, svarte Grøtvedt, - da stadige kapasitetsøkninger krever reservearealer ved eksisterende logistikkanlegg.

– Når vi i dag vurderer nye logistikkanlegg, er det helt utslagsgivende at det er muligheter for utvidelser på nabotomter. Behovet for utvidelser er der hele tiden, understreket PostNords eiendomsdirektør.

 

- Behovet for utvidelser er der hele tiden, understreker eiendomsdirektør Ronny Grøtvedt i PostNord.

Johan Anker-Rasch fra Pareto supplerte med følgende:

- Vi har vært aktive med kjøp av logistikkbygg i lengre tid. Dette er eiendommer med lange kontrakter og god cash-flow. Men det er selvfølgelig kjedelig når leietaker må flytte fordi lokalene blir for små og det ikke er mulighet for utvidelser.

Helautomatisk

Logistikkbyggene blir stadig mer kompliserte med økende krav til helautomatiserte anlegg.

– Logistikk handler om mer enn å få inn og ut noen paller med ting oppå. Det er mange store og små pakker som skal håndteres, og internettshoppingen gir mange returer. Det har blitt krevende. Alt dette må håndteres så raskt og effektivt som mulig, sier Moe.

Ifølge Bulk Infrastructure-gründeren er det ikke mulig å tilpasse eksisterende bygg til nye helautomatiske anlegg.

– Nye bygg må etableres rundt disse anleggene, forteller Moe.

Hvor skal bygget ligge?

Ifølge Moe vil det alltid være attraktivt med logistikkbygg nær Oslo.

Det er også PostNords Grøtvedt enig i, og at beliggenheten er svært viktig.

Han understreker også at det er klare kriterier for hvor anleggene skal ligge, helst i umiddelbar nærhet til europavei.

Tog er ute

Å spørsmål om det er vogntog eller tog som skal frakte godset, har Grøtvedt følgende svar:

- Tog fungerer ikke slik det bør. Det er alltid uregelmessigheter når det kommer til togtransport. På sommeren er det solslyng. På vinteren er det ras. Vi trenger forutsigbarhet overfor våre kunder, og den forutsigbarheten er ikke til stede hos jernbanen. Tidligere var vi oppe i 85 prosent transport på bane. Nå er vi nede i 50 prosent. Vi har et ønske om å bruke bane, men det er altså både raskere og bedre med gods på hjul. Vi må få varene frem som avtalt, sier Grøtvedt.

Trenden innen logistikkanlegg går også retning av at kombinasjonsbygg er på vei ut, til fordel for lager ett sted – og kontorer sentralt plassert et annet sted.

Klimaet er taperen når regjeringen lar det beste bli det godes fiende

Klima- og miljø er stadig vekk en av de viktigste sakene på den politiske dagsordenen. Regjeringen har blant annet som ambisjon å halvere utslippene fra transportsektoren sammenlignet med 2005-tall innen 2030. Det vil kreve både treffsikre og kraftfulle tiltak. I budsjettet for 2020 snubler dessverre regjeringen kraftig, og for tungtransporten vil resultatet kunne bli økte utslipp. Les hele saken

Til toppen