Flyspeditøren Salmosped har en sentral rolle i eksporten av norsk sjømat, og som i år trolig vil passere 100 milliarder kroner.
Flyspeditøren Salmosped har en sentral rolle i eksporten av norsk sjømat, og som i år trolig vil passere 100 milliarder kroner.

Til værs med Salmosped

Flyspeditøren Salmosped på Jessheim er blitt rene gullgruven etter at de spesialiserte seg på flyfrakt av fisk og sjømatprodukter til oversjøiske markeder.

Oppdrettsnæringen står for mesteparten av verdiskapningen innen sjømat i Norge, og hvor Salmosped har en sentral rolle i lakseeksporten.

2019 blir trolig det første året hvor eksporten av norsk sjømat passerer 100 milliarder.

I fjor omsatte flyspeditøren Salmosped for 670 millioner kroner med et resultat før skattpå 18,9 millioner kroner.

– Vi hadde et veldig bra fjorår, men dette året ser enda bedre ut, sier daglig leder Eskild Wenaas til Romerikes Blad.

Han spør seg ofte selv hva som gjør at det går så bra, men tror nok det kan skyldes både god service og beliggenheten rett ved Gardermoen.

I fjor fraktet selskapet 75.000 tonn norsk sjømat, hovedsakelig laks, men også en del ørret og krabber.

– Vi hadde et veldig bra fjorår, men dette året ser enda bedre ut, sier Wenaas som hadde flere ledende roller i Jetpak før han kom til Salmosped for to år siden.

Flyspeditøren ble etablert i 2010 av flere DHL-ansatte, deriblant tidligere daglig leder Morten Svendsen.

Svendsen var med å bygge opp «sjømatflyfrakten» til DHL i Norge. Han kvittet seg med aksjene i Salmosped i 2017.

Flyfrakt av sjømat er blitt big business for flyspeditøren med en omsetningsøkning fra 310 millioner i 2012 til 670 millioner kroner i 2018.

Og fiskelykken for Salmosped ser bare ut til å fortsette.

Spesialisten på flyfrakt av fisk og sjøprodukter har base på Fjellhamar utenfor Oslo. Her bestreber 19 ansatte seg på å utvikle nye og effektive transportløsninger med fly fra Norge. Salmosped har et godt og nært samarbeid med aktuelle flyselskap.

Oppdrettsnæringen står for mesteparten av verdiskapningen innen sjømat i Norge, og hvor Salmosped har en sentral rolle i lakseeksporten.

Passerer 100 milliarder

2019 blir trolig det første året hvor eksporten av norsk sjømat passerer 100 milliarder kroner.

Ifølge tall fra Norges sjømatrådet har Norge eksportert 1,8 millioner tonn sjømat til en verdi av 76,2 milliarder kroner hittil i år. Det er en nedgang i volum på 7 prosent, og en verdiøkning på 8 prosent, eller 5,5 milliarder kroner målt mot samme periode i fjor.

- Alle de viktigste sjømatartene viser vekst i eksportverdien i 2019. Størst vekst har laks med en økning på 3 milliarder kroner, eller 6 prosent. Globalt er det fortsatt stor etterspørselsvekst etter norsk laks. Nest størst vekst er det makrell som har, med en økning på 604 millioner kroner eller 49 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. En svak norsk krone er fortsatt en viktig bidragsyter til den totale verdiøkningen, sier Tom-Jørgen Gangsø, direktør for markedsinnsikt og markedsadgang i Norges sjømatråd.

I september eksporterte Norge 203.000 tonn sjømat til en verdi av 8,7 milliarder kroner. Det er en økning i volum på 18 prosent, mens verdien økte med 14 prosent eller 1,1 milliard kroner fra samme måned i fjor.

Stor volumøkning i eksporten av norsk laks

Hittil i år har Norge eksportert 806.000 tonn laks til en verdi av 52,3 milliarder kroner. Det er en økning i volum på 6 prosent, mens verdien har økt med 6 prosent eller 3,1 milliarder kroner sett mot samme periode i fjor.

Norge har eksportert 109.000 tonn laks for 6,1 milliarder kroner i september. Det er en volumøkning på 24 prosent, mens verdien økte med 7 prosent eller 412 millioner kroner. Gjennomsnittsprisen for hel, fersk laks var i september måned 50,08 kroner per kilo, mot 60,96 kroner samme måned i fjor. Hittil i år har Polen, Frankrike og Danmark kjøpt mest laks fra Norge.

Stor appetitt for norsk sjømat

Kina har stor appetitt på fersk laks med en vekst på 92 prosent. Eksporten av både makrell og kongekrabbe har mer enn doblet sin verdi sammenlignet med samme periode i fjor. Etter tredje kvartal tipper veksten til Kina 1 milliard kroner, noe som gjør Kina til det største vekstmarkedet for norsk sjømat så langt i år.

- Dette viser styrken i og rekkevidden av sjømatsamarbeidet mellom Norge og Kina. Stadig mer norsk sjømat blir eksportert til Kina og kinesere viser stor appetitt for en bredde av norske sjømatprodukter, sier Victoria Braathen, Sjømatrådets fiskeriutsending til Kina.

Til toppen