Mot nye høyder. Fra venstre Bjørn H. Ramberg, Bror H. Ramberg, Terje Claussen og Thomas Lindland. Nå flytter de hovedkontoret fra Drammen og bygger logistikksenter og godsterminal i Sande i Vestfold. Foto: Per Dagfinn Wolden
Mot nye høyder. Fra venstre Bjørn H. Ramberg, Bror H. Ramberg, Terje Claussen og Thomas Lindland. Nå flytter de hovedkontoret fra Drammen og bygger logistikksenter og godsterminal i Sande i Vestfold. Foto: Per Dagfinn Wolden

Rambergs nye gullalder

BH Ramberg flytter hovedkontoret fra Drammen til Hanekleiva i Sande i Vestfold. Bedriften når nye høyder med en fjorårsvekst på 27 prosent og vil i år runde 400 mill. kroner i omsetning.

Ramberg som er i rivende utvikling har kjøpt en 38 dekar stor tomt ca. 20 kilometer sør for Drammen. Her skal familie- og Drammensbedriften bygge nytt logistikksenter med godsterminal, 3PL og hovedkontor. Innen vinteren 2021 skal terminalen kostnadsberegnet til 200 mill. kroner, stå klar til innflytting.

Dette bidrar til at den tradisjonelle Drammensbedriften kan utvide med 10.000 nye kvadratmeter, noe som representerer en dobling i forhold til dagens kapasitet.

Bergen-løft

I tillegg utvider selskapet satsingen i vestlandshovedstaden Bergen med ny 2000 kvadratmeter stor godsterminal med 18 porter og administrasjon i Blomsterdalen ved Flesland.

Daglig leder Terje Clausen har bidratt til en fantastisk reise for Ramberg. Foto: Per Dagfinn Wolden

– Vi gjorde et strategisk, riktig valg da vi etablerte en avdeling i leide DSV-lokaler i Fyllingsdalen for et år siden. Vi fikk enda bedre kontroll på distribusjonen i en svært viktig region, med store godsmengder og krav til høy kvalitet og punktlighet, sier daglig leder Terje Claussen. 

Han viser til gode resultater for Rambergs terminal- og distribusjonsløsninger i Norge, og for nye kunder i Bergen som har fått ta del i selskapets nye partigodsavdeling.

– I dag har vi 18 biler i distribusjon i Bergensregionen og har ambisjoner om 60 prosent vekst i nær fremtid med vår nye terminal, sier Claussen.

Som kjent profesjonaliserte Ramberg partifrakten med egen avdeling for parti- og prosjektlast ved selskapets driftsavdeling på Skedsmokorset for et par år siden.

Kraftig økning i etterspørsel etter direktetransport uten omlasting på terminaler var hovedårsaken.

En fantastisk reise

Ramberg har opplevet en fantastisk reise de siste 10 år. Omsetningen er mangedoblet og lønnsomheten er god. Selskapet er nasjonalt med tre avdelinger utenfor Drammen.

Fjerde generasjon Ramberg er i ferd med å etablere seg i selskapet. Bror Henry (30) startet opp i 2015 og Marthine (33) startet som trainee 1. april i år.

– At barna til Bjørn Ramberg kommer inn som ny generasjon vitner om forutsigbarhet og langsiktighet, sier Claussen.

– Hvorfor denne heftige utviklingen og de nye grepene? Spør vi.

– Det handler om større trygghet, reduserte bompenger og en mer arealkrevende industri. Det gjør at vi må ut av byen og et anlegg i Drammen Havn vi har vokst ut av for lengst, forteller Claussen.

Og så understreker han:

- Det handler også om videre vekst og utvikling med moderne, tidsaktuelle lagerløsninger, sier Claussen som er grunnen til at BH Ramberg kan feire 10-år uten en Ramberg ved rattet.

I april 2009 ble Claussen headhuntet fra Bring til å overta ledelsen i selskapet som fyller 90 år 1. mai.

Styreleder Bjørn Ramberg legger ikke skjul på at de «skjøt gullfuglen» for å overta ledelsen, da de hentet inn Claussen for ti år siden.

I perioden 2009-2018 har selskapet vokst fra 93 mill. til 364 mill. kroner i omsetning. I løpet av inneværende år anslås omsetningen å passere 400 mill. kroner.

Endret karakter

– Han har ledet selskapet med stødig hånd på rattet. Vi snakker om et selskap som i løpet av 90 år har endret total karakter fra shippingselskap, via internasjonal distribusjon til å bli Norges fjerde største på innenlands stykkgods, forteller en stolt styreleder.

Rambergs terminaler i Drammen, på Berger utenfor Oslo og Langhus i Ski håndterer totalt 350 utenlandske lastebiler som kommer inn for lossing, fordeling og videre distribusjon.

Ramberg-terminalene server ca. 400 bedrifter og transportkjøpere på Østlandet.

Et suksesskriterium

Ifølge Clausen er Ramberg en foregangsbedrift på digitalisering og kunstig intelligens.

– Vi opererer i en papirløs administrasjon med digitale distribusjonsløsninger. Rapportering og kommunikasjon skjer «on line» på nettbrett, forteller Claussen.

Han understreker at løsningen med interaktivitet og to-veis elektronisk kommunikasjon er et suksesskriterium som er avgjørende for speditørene, og som representerer ca. 40 prosent av både transport og omsetning i Ramberg.

Resten av Rambergs kunder er transportkjøpere.

- Med en kundeportal basert på elektronisk oversikt kan for eksempel kunden se eventuelle avvik umiddelbart. Kunden får meldingene internt. Via kundeportalen er kunden oppdatert på når godset ankommer terminalen, når lossingen både starter og avsluttes, samt eventuelle avvik underveis. Hele prosessen kan følges med bilder, forteller Claussen.

Både Clausen og salgs -og markedssjef, Thomas Lindland, roser 64-åringen Bjørn Ramberg for hans evne til nytenkning og lidenskapelige trang til ekspensjon og innovasjon.

Fornuftige grep  

Lindland legger ikke skjul på at han er stolt over å jobbe i en bedrift med ren organisk vekst med fornuftige grep uten oppkjøp. 

Salgs- og markedssjef Thomas Lindland har vært glødende dedikert til Ramberg gjennom 18 år. Foto: Per Dagfinn Wolden

– Vi dekker hele Norge med høy kvalitet og kompetanse, er lett tilgjengelige med nærhet til kunden. Ikke minst er vi pro-aktive. Dessuten har vi god støtte gjennom «jungeltelegrafen» som forteller bransjen om vårt gode navn og rykte, vårt renommè, og at vi er en bedrift til å stole på, sier salgs- og markedssjefen som viser til at målgruppen er små og mellomstore bedrifter, mens selskaper som Bring, Schenker og PostNord er beinharde konkurrenter.

Lindland understreker at Ramberg skal være ledende på stykk- og partigods i Norge med meget dyktige og løsningsorienterte medarbeidere, gjennom en forretningside om å utvikle konkurransekraftige transport- og logistikkløsninger.

– Og hva er så grunnen til at du kan formidle selskapet i disse positive ordelag?

- Vi har engasjerte lagspillere med gjennomføringsevne og mye energi. Vårt team har ambisjoner og trigges av å bli utfordret med nye oppgaver. Samtidig tåler vi stress og liker å ha mange baller i lufta samtidig. Og så har vi selvsagt erfaring med å kommunisere med leverandører og kunder, sier en glødende salgs- og markedssjefen.

Ramberg Gruppen

Ramberg Gruppen AS er eiet av familien Ramberg, Bjørn H. Ramberg (64), Bror H. Ramberg (30) og Marthine H. Ramberg (33). 

Bror H. Ramberg representerer fjerde generasjon Ramberg. Foto: Per Dagfinn Wolden

B.H. Ramberg var fra etableringen i 1929 et personlig eiet selskap. I 1973 ble selskapet omdannet til AS. I januar 2005 ble driftsaktivitetene utskilt i et separat selskap, dagens B.H. Ramberg AS, mens selskapet fra 1973 endret navn til B.H. Ramberg Holding AS. Gruppens 50% eierandel i spedisjonsselskapet Leman Norway AS ble solgt til Leman Holding sommeren 2009.

Ramberg-gruppen AS består av følgende tre selskaper: Transport- og Logistikkselskapet B.H. Ramberg AS (91%), B.H. Ramberg Eiendom AS (100%) og Ramberg Container Transport AS (100% B.H. Ramberg AS).

Til toppen