Byrådsleder Raymond Johansen klippet snoren. Nærings- og eierskapsbyråd Kjetil Lund, miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg og havnedirektør Ingvar M. Mathisen. (Foto: Heiko Junge NTB/Scanpix)
Byrådsleder Raymond Johansen klippet snoren. Nærings- og eierskapsbyråd Kjetil Lund, miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg og havnedirektør Ingvar M. Mathisen. (Foto: Heiko Junge NTB/Scanpix)

- Milepæl for gods og passasjerer

- Sjøveien er miljøveien. Dette er en viktig milepæl i arbeidet for å bli en nullutslippshavn.

Det sa blant annet en stolt havnedirektør Ingvar M. Mathisen da han åpnet det nye landstrømanlegget i havnen onsdag.

– At dette skjer nesten samtidig med åpningen av Oslo som europeisk miljøhovedstad er ekstra moro, sa havnedirektøren.

Anlegget er realisert i samarbeid med fergeselskapene Stena Line og DFDS.

Mathisen takket også Enova som har bidratt med en støtte på rundt åtte mill. kroner til anlegget som har en total kostnadsramme på 17 mill. kroner.

– Sjøveien er miljøveien og er mer energieffektiv enn alle andre transportformer. Derfor er det viktig for Oslo Havn at gods og passasjerer tar sjøveien, sa havnedirektøren.

Tilsvarer 1300 biler

- Gratulerer Oslo Havn KF, Stena Line og DFDS for at dere tar i bruk landstrøm og bidrar til lavere klimagassutslipp. CO2 reduksjonen tilsvarer utslipp fra mer enn 1300 biler, sa Oslos byrådsleder Raymond Johansen da han klippet snoren til det nye landstrømanlegget.

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen gratulerte Oslo for å være tidlig ute med landstrøm innen skipsfarten med en teknologiske utvikling i stor fart innen grønn teknologi, sa blant annet ministeren.

Statssekretær Tommy Skjervold i Samferdselsdepartementet fremhevet maritim industris kompetanse til å utvikle ny teknologi.

- Det er viktig å utnytte denne kunnskapen på vår vei mot lavutslippssamfunnet. Landstrøm er et gulrottiltak og del av en bredere satsing innen grønn teknologi. Det er et mål å få mer gods og transport til sjøs. Vi må derfor sikre oss at den maritime sektor er så miljøvennlig som mulig. Derfor er regjeringen opptatt av å legge til rette for landstrøm i flere norske havner, sa statssekretæren.

- Må spille på lag

Næring- og eierskapsbyråd Kjetil Lund understreket betydningen av å spille på lag med næringslivet om klimapolitikken.

- Dette er en flott start på Oslo som europeisk miljøhovedstad. Oslo skal være ledende internasjonalt, gjennomføre konkrete mål og kutte utslipp. Oslo havn skal kutte 85 prosent utslipp innen 2030 og bli nullutslippshavn på sikt, sa Lund og viste til handlingsplanen "Oslo havn som nullutslippshavn."

- Det er et djervt mål med bred politisk tilslutning. Hele 40 prosent av utslippene i havna kan kuttes ved at alle utenriksfergene benytter landstrøm vei kai, samt at fergene blir utslippsfrie ved inn- og utseiling om noen år. Som næringsbyråd er jeg opptatt av at vi må spille på lag med næringslivet. Vi må bidra til at næringslivet ser verdien av bærekraft. Derfor fortjener Stena Line og DFDS stor takk for innsatsen de har lagt ned for å benytte dette landstrømanlegget, sa byråd Kjetil Lund.

- En stor ære

- Det har vært en stor ære for Stena Line å samarbeide med Oslo Havn for å realisere landstrømanlegget. Fergen Stena Saga er rederiets fjortende ferge som kobles til landstrøm, men det er vår første ferge på landstrøm i Norge, sa linjesjef Johan Edelman fra Stena Line.

- Jeg er glad for å være med på åpningen av landstrømanlegget.  Åpningen et det første skrittet for DFDS til å ta i bruk landstrøm. Vårt skip Pearl Seaways bygges om i disse dager og kobler seg til landstrøm 3. februar. I januar neste år bygger vi om skipet Crown Seaways til landstrøm, fortalte linjesjef Kim Heiberg i DFDS.                                                                                                                                                                                                                                                                   

Til toppen