Kombinasjonen elsykkel, boks og hub er en smart og grønn logistikkløsning for byer, mener Rytle og Vogn-Service. Huben i bakgrunnen har plass til ni vogner.

Last mile med Vogn-Service

Selger elektrisk lastesykkel med utskiftbar lasteboks i kombinasjon med hub-løsning.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Rytle heter det tyske selskapet som har laget et spennende og grønt last mile-konsept, som nå skal selges av Vogn-Service i Norge.

Kort fortalt består løsningen av tre deler, en elektrisk sykkel, en boks som enkelt lastes på sykkelen og en hub som er en container med plass til ni av de nevnte boksene. Dermed har man en elegant og rask måte å laste lastesykkelen.

Huben er som nevnt en container som måler 3,7 x 2,5 x 2,1 meter og er skreddersydd til å romme ni bokser. Containeren er utstyrt med elektriske, hydrauliske ben. Dermed kan den levers med en vanlig containerbil eller en varebil med tilpasset plan, men samtidig senke seg til bakkenivå for enkel utrulling av boksene.

– En trekkvogn

Boksene har en lastekapasitet på 180 kg hver, og monteres med et håndgrep bak på den elektriske trehjulssykkelen.

– Det er egentlig mer å betrakte som en trekkvogn enn en sykkel. Dette er et komplett logistikksystem, sier Ola Storli salgssjef hos Vogn-Service.

Salgs og markedssjef hos Vogn-Service Ola Storli (til venstre) og Johannes Hill fra Rytle, vite fram den smarte løsningen under Transport & Logistikk 2019 i Lillestrøm.

Han viste for første gang fram Rytle-konseptet under Transport & Logistikk i Lillestrøm i slutten av september. Men han forteller at dette slett ikke er en uprøvd testløsning.

– Det er allerede solgt over 400 enheter og de er på plass i 70 byer verden over, fra Singapore og New York til en rekke byer i Tyskland.

Vogn-Service er importør av trailere, tilhengere og påbygg fra Krone, og nettopp Krone har kjøpt seg inn på eiersiden av Rytle. Dermed er løsningen også nå i produktporteføljen til Vogn-Service.

Nytt marked

Storli legger ikke skjul på at det er et litt nytt segment for selskapet.

Med tak og eldrift skal sykkelbudet ha en relativt komfortabel arbeidsplass.

– Det vil jo være et nytt marked, men dette er jo fortsatt logistikk. Vi tilbyr jo hengere og ulike vekselbeholdere i dag, og nå har vi fått en last mile-løsning, sier han.

Han ser for seg at løsningen kan brukes av alt fra håndverkere som jobber i regulerte byområder, til vareforsyning i industrien eller av rene logistikkfirmaer som trenger grønn fremkommelighet.

– Vi ser at det er et potensial her i Norge, nå når bykjerner mer og mer stenges for fossil trafikk. Med Rytle kan du kjøre på fortau og hvor som helst i byen, sier Storli.

Batteriene byttes ut med et enkelt grep, dermed trenger ikke selve sykkelen stå til lading, men kan være i drift hele tiden.

Ved leveranser kan sjåføren også ta med seg boksen, der hvor sykkelen parkeres. Den har nemlig hjul og er smal nok til å passe inn i dører og heiser. Den er også låsbar med en elektrisk lås, som kan åpnes med en brikke eller via en app. Appen har også integrert software med mulighet for sporbarhet og ruteplanlegging for sjåførene.

Sykkelen er som nevnt elektrisk, og batteriene skal holde til mellom seks og åtte mil. De er dessuten svært enkle å bytte ut under et deksel på siden av sykkelen. Dermed trenger ikke sykkelen stå til lading – batteriene skiftes i stedet i løpet av sekunder.

Kaldt og varmt

Videre jobber Rytle med løsninger for temperaturregulering av boksene.

– Da vil man kunne levere blomster, mat eller hva som helst, sier Storli.

Rytle-boksen har et volum på rundt snaut halvannen kubikkmeter.

Under messen på Lillestrøm hadde han besøk av flere som var svært interessert i Rytle.

– Det er flere som ser at dette er effektivt og kostnadsbesparende, sier han.

Powered by Labrador CMS