VOKSER: Koreanske Doosan utvider truckrangen i øvre del av skalaen med trucker med løftekapasitet 18-25 tonn. På bildet 18-tonneren D18.
VOKSER: Koreanske Doosan utvider truckrangen i øvre del av skalaen med trucker med løftekapasitet 18-25 tonn. På bildet 18-tonneren D18.

Lanserer stortruck-serie

Den koreanske truckprodusenten Doosan har utviklet en ny modellserie med løftekapasitet som spenner fra 18 til 25 tonn.

Den norske importøren Scanlift Maskin AS i Stavanger imøteser maskinnyhetene med spenning. Det første innblikket fikk bedriften under et besøk på fabrikken utenfor Seoul i midten av juni.

- Det var en spennende tur. Doosan kommer med flere ”tunge” nyheter, hele rangen med trucker fra 6 tonn og oppover er modernisert med helt nye førerkabiner og en rekke større endringer. Doosan tar nå også spranget opp og har utviklet en ny serie som spenner fra 18-25 tonn (med1200 mmlastesenter), forklarer Svein Ove Sunde i Scanlift Maskin AS. Truckene ble lansert for det asiatiske markedet i sommer og ventes å være tilgjengelig i Europa i starten av 2011.

Nye muligheter

- For oss er den nye stortruck-serien absolutt gode nyheter. Nå har vi mulighet til å selge større trucker, frem til nå har vi ikke kunnet tilby trucker med løftekapasitet over 16 tonn (600 mmlastesenter). Dette gir oss nye muligheter, spesielt inn mot tungindustri og offshorebaser. Tidligere har vi ved leveranser ofte supplert med Svetruck- eller Kalmar-trucker, mens vi i fremtiden kan levere våre egne trucker, sier Sunde.

- Det var betryggende å se hvor stor satsingen på trucker er. De har rettet blikket fremover og har lagt fokus på tidsriktige trucker. De gamle Daewoo-truckene har vel kanskje blitt betraktet som litt trauste og ”kjedelige”. Det vi ser nå er at truckene moderniseres, sier Sunde. Han trekker spesielt frem førerhyttene på de nye truckene.

- Førermiljø er viktig, ikke minst i Norge, og koreanerne tar dette på alvor. Truckene er meget støysvake (70dBA) og førermiljøet er meget bra. Maskinene leveres blant annet med integrert klimaanlegg, ryggekameraer og elektronisk vekt. Videre er førerkabinen utstyrt med sidetipp for enkel tilgang til servicepunkter, forteller Sunde.

Videre kan det nevnes at truckene i den hye stortruck-serien bygger på drivlinjer fra Dana og Kessler med Doosan-konsernets egne Euro 4-motorer (180 kW). Truckene er utrustet med våte bremser og to store laststyrte stempelpumper.

Stor aktør

Doosans truckproduksjon ligger under Doosan Infracore. Hovedmarkedet ligger i Asia, spesielt i hjemlandet Sør-Korea der produsenten har en markedsandel på nærmere 70% innen stortruck-segmentet. Årlig ”pumper” fabrikken ut ca. 25.000 trucker, med løftekapasitet fra 1,3 tonn og opp til 25 tonn.

Doosan har de siste årene vært ultraoffensive og kjøpt opp en rekke selskap. Norske Moxy, produsent av anleggsdumpere og lokalisert til Elnesvågen i Romsdal, er bare ett av mange som har blitt kjøpt opp. Blant de siste oppkjøpene tilhører den lille truckprodusenten Lafis, som ble kjøpt opp for litt over et år siden. Med oppkjøpet har Doosan også styrket sin range av interntrucker.

- Selskapet leverer nå både ledetrucker og stablere med plattform, forklarer Sunde.

Til toppen