Kampen om ladestandard for lastebiler

Kampen om ladestandard for lastebiler

LADERACE: Tesla Semi har kastet seg inn i kampen om hvilken standard som skal gjelde for lading av batterielektriske lastebiler.

Om artikkelserien:

ERLING SÆTHER: er en nestor i norsk
transport- og logistikkbransjen. I fjor gikk
han av som næringspolitisk direktør i NHO, og har sammen med Hans Kristian Haram, Roger Kormeseth og Geir Berg startet selskapet Flowchange.
Sæther tar i hver utgave av Moderne Transport opp et aktuelt tema og belyse det fra sitt ståsted.

Du finner artiklene til Sæther her.

Erling Sæther, Flowchange. Bilde: www.gudim.no

Det har Tesla gjort ved å melde seg inn i standardiseringsforumet CharIN som er et forum dannet av de europeiske og asiatiske bilfabrikkene. Det er CharIN som står bak den vellykkede CCS-standarden for hurtiglading av biler. CCS står for Combined Charging System.

Blant de som står bak CharIN er Daimler, Ford, Volvo, GM, Hyundai, ByD og flere.

Denne gangen har CharIN tatt mål av seg til å lage en verdensomspennende standard for lynlading av store kjøretøyer. Ambisjonen er å utforme en standard som kan lade med minst 1 MW i effekt, det vil si at en lastebil med 1000 kWt kan lades på en time.

Konkurranse om beste tungbil-lader

CharIN har dannet en «task force» for å utlyse en konkurranse for beste system for tungbil-lading og det er her Tesla Semi har kastet seg inn i kampen om å vinne i konkurranse med fire andre tilbydere.

CharIN kaller sitt prosjekt HPCCV som betyr High Power Charging Commercial Vehicles.

Fra før vet vi at på personbilsiden har Tesla hatt alenegang på sine ladesystem, som på den annen side har overgått andre ladesystemer i effekt og kvalitet.

Nå vil Tesla Semi vinne tungbilmarkedet med sin versjon som de kaller Giga-charger. Om de vinner fram gjenstår å se. Det ryktes at en vinner er utpekt, men ikke kommunisert enda. Noen hver kan vel tenke seg temperaturen på kammerset når Daimler, Ford, Hyundai og Tesla barker sammen. Om Tesla går av med seieren, vil det styrke Tesla Semis konkurransekraft ved at de blir kompatible med tredjeparts leverandører av tungbil-lading.

Det finnes mange standarder for hurtiglading som illustrasjonen nedenfor viser.

 

I tillegg finnes CCS-standard som brukes til de få tunge elektriske kjøretøyene vi har i Norge, men som ikke kan yte mer enn 150 kW. Denne effekten er altfor lav til å holde nødvendig produktivitet for et nyttekjøretøy. Da må det kunne lades innenfor en kort sjåførpause eller i sammenheng med lasting eller lossing 15-20 minutter.

I forhold til den nåværende effekten i Teslas lader, må effekten adskillig opp. Illustrasjonen viser helt til høyre at ambisjonen er minst 1MW på den nye standarden.

Enten det blir 400, 600, 1000 kW eller mer, har vi en utfordring i strømnettet. Det bør settes fart i samarbeidet mellom NVE og Vegvesenet slik Solberg-regjeringen ønsker, om å føre kraft fram til hovedveinettet i landet. Flere kjøretøyleverandører varsler nå større satsing på elektriske tungbiler. Da blir mangel på ladeplasser med tilstrekkelig effekt en barriere.

Til toppen