Erling Sæther Spalte

Logistikkeuropa

Flightradar24

MarineTraffic

Bybaner er blindspor

Bybaner er blindspor

ERLING SÆTHER: I DN 17. mars hadde professor Hans K. Hvide en interessant artikkel om Bybanen i Bergen. Fullt utbygget til Fyllingsdalen og Åsane vil den ha en kostnadsramme på 20 milliarder kroner. Det første byggetrinnet mellom Bergen sentrum og Nesttun stod ferdig i 2010. Hvordan har det så gått med kollektivandelene sammenlignet med øvrige deler av Bergensområdet? Les hele saken

Realitetene innhenter oss

Realitetene innhenter oss

ERLING SÆTHER: De drøye fire årene den blå-blå regjeringen har hersket over oss, har det gått dem vel. Ikke minst skyldes dette samferdselssatsingen. En billion - 1000 milliarder kroner – til samferdselen fram til 2029 er rekord i satsing og prioriteringer. Det er det doble av tidligere planer. Mye er oppnådd, men her vil jeg fokusere på ­utfordringene vi møter framover. Les hele saken

Netthandelen eksploderer - er distribusjonsnettet godt nok?

Netthandelen eksploderer - er distribusjonsnettet godt nok?

ERLING SÆTHER: I Norge så vi trengselsproblemene nå før jul. Både PostNord og Posten hadde pustebesvær på grunn av stort pakkevolum og for liten kapasitet. Kunde­klagene nådde avisspaltene. Begge sel­­skapene melder om eksplosjonsaktig vekst i netthandelen. Les hele saken

La prosjektselskaper ta jobben

La prosjektselskaper ta jobben

GODSTERMINALER FOR JERNBANE: I løpet av de siste fem årene har Jernbaneverket laget planer for godstogterminaler i Bergen, Trondheim og Oslo til en pris på til sammen 25 mrd. kroner. Ingen tror på at staten vil bruke så mye penger på et relativt begrenset transportvolum. Jernbaneverket må løses fra oppgaven. Les hele saken

Til toppen