GIGANTHAVN: Long Beach havn (bildet) og Los Angeles havn forsyner 70 prosent av sjøbasert vareforsyning i USA. Foto: Wikimedia Commons.
GIGANTHAVN: Long Beach havn (bildet) og Los Angeles havn forsyner 70 prosent av sjøbasert vareforsyning i USA. Foto: Wikimedia Commons.

It´s simple and it´s wireless

USA: Kraftfull miljøsatsing i godstransporten i Los Angeles.

I USA er det mange miljøsatsinger i næringslivets transporter. Det dreier seg ikke bare om Nikola og Tesla.

Om artikkelserien:

ERLING SÆTHER: er en nestor i norsk
transport- og logistikkbransjen. I fjor gikk
han av som næringspolitisk direktør i NHO,
og har sammen med Hans Kristian Haram,
Roger Kormeseth og Geir Berg startet
selskapet Flowchange.
Sæther tar i hver utgave av Moderne Transport opp et aktuelt tema og belyse det fra sitt ståsted.

Februar: Miljøsatsingen kollapser
Mars: Varedistribusjon i byer er kollektiv godstransport
April: Mer katolsk enn paven
Mai: Imponerende - med skjønnhetsflekker
Juni: - Landets overlegent beste langdistanse-kollektivtilbud
August: La prosjektselskaper ta jobben
September: Selvskudd fra ordførerne i Gudbrandsdalen
Oktober: - Hjelpeløst av byrådet i Oslo

De fleste større lastebilprodusenter lager nå elektriske tunge kjøretøy. Ladeløsninger utvikles I stort tempo.

California og seksten andre stater leder an. De er lei all skrivingen om Trump. I stedet har de fått med seg et førtitalls byer verden over på miljøsatsing i transporten.

70 prosent av USA

Los Angeles havn og Long Beach havn forsyner 70 prosent av sjøbasert vareforsyning i USA. En av bedriftene som utvikler ladeløsninger der, er WAVE.

Michael Masquelier, adm. direktør i WAVE, forteller at bedriften legger om dieseldrevne transportmidler til elektrisk drift.

- Det er enkelt og det er wireless, sier Michael.

Erling Sæther, Flowchange. Bilde: www.gudim.no

Han er opptatt av å forenkle språket og prosessene.

- Grønn omstilling fremstilles som innviklet og vanskelig, sier Michael, og legger til: But - it´s simple and it´s wireless!

1000 kWh

Selskapet er spesialisert på å levere induktive ladeløsninger for elektriske busser, lastebiler, trucker, yterminaltraktorer og reachsstackere, endog mindre skip.

Selskapet leverer hurtiglading til store kjøretøyer med batterikapasitet fra 100 til 1000 kWh. Teknologien er basert på induktiv lading fra enhet (plate) i veilegemet med 200 mm avstand til mottaksenheten I kjøretøyet.

Michael sier teknologien virker bra. Den er velprøvd, industrialisert og fungerer som reell hurtiglading, noe som er helt nødvendig for yrkeskjøretøyer som skal være i drift uten særlige pauser i hele driftsdøgnet.

Kommet lenger i USA

WAVEs hovedkontor er i Salt Lake City, men de har oppdrag i hele USA. Det er en seks år gammel gründerbedrift med sterk vekst og som tar del i en omfattende elektrifisering av næringslivets transporter i USA.

Michael sier at hans inntrykk er at elektrifisering av kollektivtrafikk er kommet noe lenger i Europa, mens elektrifisering av lastebiler og terminaler er kommet lenger i USA. Han føyer til at nesten alle produsenter av lastebiler utvikler elektriske løsninger for sine kjøretøy.

STORE OG ELEKTRIFISERTE: Reachstackere i Long Beach skal elektrifiseres med trådløs hurtiglading.

Tesla Semi som lanseres i disse dager er ikke eneste med «electric heavy duty truck». Mastodonten Cummins lanserte for en måned siden sin elektriske, tunge lastebil og kinesisk/amerikanske BYD (står for Build Your Dreams) kjører ut både helelektriske busser og lastebiler.

El-reach

WAVE skal nå elektrifisere reachstackere i Long Beach som i dag er dieseldrevet. Disse er levert fra Hyster-Yale Gruppen og skal lades med induktiv teknologi med 250 KW trådløs lading. Containertrekkerne, som trekker containere internt på havneområdet skal også elektrifiseres.

Ikke bare terminaltraktorer og containertrekkere, men også busser over hele USA er WAVE i gang med å elektrifisere. Løsningen er basert på at en «pad» på størrelse med et kumlokk monteres i veglegemet. En tilsvarende «pad» monteres under kjøretøyet.

«PAD»: Illustrasjon av WAVE´s trådløse ladeløsning for busser.

Den trådløse ladingen skjer når kjøretøyet stopper over ladematten i veien og står der i noen minutter og mottar elektrisk kraft trådløst med en avstand mellom de to «paddene» på 200 mm. Deretter kan de utføre sine transportoppgaver.

Også for leddbusser

Fremføring av elektrisk kraft avtales ut fra lokale forhold. Trådløs lading benyttes også for store leddbusser.

Dette er en BYD K11 60 fots leddbuss (kinesisk/amerikansk selskap) med 250 kw induktiv lading. I California og Los Angeles tar de ikke hensyn til hva president Trump mener om Parisavtalen. Seksten øvrige stater i USA har tilsvarende miljøsatsinger.

De sytten USA-statene har fått med seg et førtitalls byer verden over på store miljøsatsinger.

Mitt inntrykk fra et kort besøk i LA var at de er trøtte på Trump-skrivingen. De vil helst ikke snakke om det, og tar saken i egne hender.

Til toppen