(Bilde: Sune Eriksen/Avinor)

- Landets overlegent beste langdistanse-kollektivtilbud

- Det er en misforståelse at nytten og miljøgevinsten er bedre med tog enn fly, skriver Erling Sæther i dette innlegget.

- Landets overlegent beste langdistanse-kollektivtilbud?

Du trodde kanskje det er tog? Det er fly.

Forklaringen er at det reiser like mange med fly i og ut av landet (50 millioner reiser årlig) som det reiser med tog (56 millioner reiser). De fleste togreisende er korte pendle- og fritidsreiser. NSBs reisevolum på langdistanse er bare en brøkdel av flyenes. Fly er blitt vår måte å reise langt på og er det overlegent største langdistanse-reisetilbudet over 30 mil selv når en sammenligner med bil, for ikke å snakke om buss og båt.

Om artikkelserien:

ERLING SÆTHER er en nestor i norsk
transport- og logistikkbransjen. I fjor gikk
han av som næringspolitisk direktør i NHO,og har sammen med Hans Kristian Haram, Roger Kormeseth og Geir Berg startet selskapet Flowchange. Sæther tar i hver utgave av Moderne Transport opp et aktuelt tema og belyse det fra sitt ståsted.
Februar: Miljøsatsingen kollapser
Mars: Varedistribusjon i byer er kollektiv godstransport
April: Mer katolsk enn paven
Mai: Imponerende - med skjønnhetsflekker
Juni: - Landets overlegent beste langdistanse-kollektivtilbud
August: La prosjektselskaper ta jobben
September: Selvskudd fra ordførerne i Gudbrandsdalen

Det er slående å observere hvor vekstkraften er. Når vi reiser med fly ser vi at det bygges nye terminaler nesten samme hvor vi lander. Det skjer uten en krone i offentlig tilskudd.

Erling Sæther.
Erling Sæther. Foto: www.gudim.no

Sist var det storslagen åpning av ny terminal på Gardermoen (OSL). Bare over OSL er det årlig 25 mill flyreiser. Kollektivandelen til flyplassen er blant verdens høyeste med nesten 70 prosent. Det er rett og slett en imponerende logistikk vi er vitne til på vår vei til flyet.

Hvorfor denne skepsisen?

Det er forundelig at flytrafikken har så mange motstandere. Særlig er det miljølobbyen som knurrer. De hevder flyet er et miljøsvin og peker på høyhastighetsbaner som det gode alternativ. De underslår, eller kanskje vet ikke, at det koster like mye å bygge en kilometer jernbane som det koster å bygge en kilometer rullebane. Et høyhastighetsnett i Norge ville spise nesten et halvt statsbudsjett, mens flytrafikken finansierer seg selv. På miljøsiden vil flyene innen 2030 drives med en stor andel biodrivstoff og litt lenger fram vil vi se en sterk fremvekst av elektrisk drift og hybriddrift for eksempel med hydrogen som rekkeviddeforlenger.

I dag står flyene for 2 prosent av landets co₂-utslipp på drøye 50 mill tonn. Biltrafikken står for 10 mill tonn eller 20 prosent.

Høyhastighetstogene vil neppe ta store markedsandeler fra flyene om vi skulle få det i Norge. Det er en misforståelse at nytten og miljøgevinsten er bedre med tog enn fly. Jeg vil nesten kalle det en besvergelse. Den siste høyhastighetsutredningen i regi av den forrige regjeringen viser realitetene til fulle.

Selv om vi har fått en nesten dobbelt så stor OSL enn det vi fikk i 1998 ved åpningen, vil flyplassen nå kapasitetstaket i 2030. Dette taket er på 35 mill reisende og 90 flybevegelser i timen.

Så opplever vi at Oslo Kommune på vegne av sine innbyggere uttaler seg mot
at det bygges en tredje rullebane. Så vidt jeg forstår er Akershus Fylkeskommune også skeptiske. I alle fall har det ikke uttalt seg for rullebane.

Det er nytteløst å motarbeide en overlegen teknologi og markedets behov. Vi satser på at fornuften vinner fram også her.

Til toppen