(Bilde: Astilleros Balenciaga)
(Bilde: Astilleros Balenciaga)
(Bilde: Astilleros Balenciaga)
(Bilde: Astilleros Balenciaga)
(Bilde: Astilleros Balenciaga)
(Bilde: Astilleros Balenciaga)
(Bilde: Astilleros Balenciaga)
(Bilde: Astilleros Balenciaga)

Fremtidens slakteskip fikk jomfruturen

I løpet av vinteren skal Norwegian Gannet etter planen slakte fisk i Norge og frakte fisken direkte til Danmark.

Forrige uke la Norwegian Gannet ut på sin første seilas fra den spanske kystbyen Zumaia, der skipet er bygget.

– Store deler av byens 6.000 innbyggere var oppstilt langs den smale kanalen da den vakre båten stødig ble ført ut av kaptein Sigmund Våge. Verftet er sentralt plassert i byen, og befolkningen har fulgt utviklingen under byggingen. Det var 17. mai-stemning og jubelbrus når det ble blåst i fløyten idet båten rundet fyret som markerer inngangen til den lille havnebyen, forteller Hav Lines administrerende direktør, Carl-Erik Arnesen til Moderne Transport.

Båten er 94 meter lang og 18 meter bred, og om bord finnes et hypermoderne slakteanlegg for laks og ørret. Båten vil slakte laks direkte ut av oppdrettsmerdene og frakte den sjøveien ut i markedet, via Hav Lines anlegg i Hirtshals.

– Dette prosjektet er i det store og det hele er svært miljøprosjekt som blant annet gir mindre håndtering av fisken med redusert svinn, bedre fiskevelferd og bedre lønnsomhet. Fisken blir også hurtigere nedkjølt, noe som skaper lenger holdbarhet, gir bedre kvalitet på fisken og behov for mindre is i kassene. Dette gir mer fisk i kassene, gir mer økonomisk frakt og kommer hurtigere ut i markedet, forklarer Arnesen.

Les mer om Hav Line-metoden her. 

Båten skal nå testkjøres i farvannet utenfor havnebyen Pasaia og foreta de siste justeringer ved kai der før den setter kursen mot Norge i løpet av de nærmeste ukene. Norwegian Gannet er registrert i NOR, har Bergen som hjemmehavn og norsk mannskap fra hele vestlandskysten. På brua under jomfruturen sto kaptein Sigmund Våge.

Båten er eid av rederiet Hav Line Gruppen AS hvor familiene Haugland og Sekkingstad aksjonærer.

Norwegian Gannet er drevet av en dieselelektrisk hybridmotor for redusert Co₂-utslipp. Motoren er bygget av Wartsila og er regnet som verdens mest energieffektive firetakters dieselmotor.

Det ble en del oppstyr nylig, da Kystverket tildelte Hav Line 20 millioner kroner i midler til godsoverføring:

Tvil om Hav Line-tildelingen
Dale forsvarer Hav Line-tildelingen
Vi trenger en større tilskuddspott for å få laks fra vei til sjø

Til toppen