Iveco Daily Electric frys- og kjølebil som skal brukes av Cater Storkjøkken på strekningen Lier-Oslo.
Iveco Daily Electric frys- og kjølebil som skal brukes av Cater Storkjøkken på strekningen Lier-Oslo. (Foto: Iveco)

Første Daily Electric frys- og kjølebil

Iveco har levert sin første Iveco Daily Electric frys- og kjølebil på det norske markedet.

Kjøper er Cater Storkjøkken som er en stor fullsortimentsgrossist til storhusholdningsbransjen i Oslo, Akershus, Buskerud, Nordre Vestfold, Akershus, Hedmark og Oppland.

- Bakgrunnen for anskaffelsen, er at det det er stadig sterkere miljøfokus fra flere av storhusholdningskundene våre og et ønske om å være helt fremst i klassen når det gjelder miljøvennlig distribusjon. Det har kommet strengere miljøkrav fra det offentlige, og denne bilen skal først og fremst brukes til å distribuere matvarer til institusjoner i kommunene Asker, Bærum og Oslo, sier Tomas Torvik som er forretningsutvikler hos Cater Storkjøkken.

- Veldig spente på rekkevidden

- Det fantes ingen el-lastebiler av denne typen da vi startet prosjektet i 2017. Utviklingen har vært tidkrevende, men med tett samarbeid mellom Iveco, Cater og med støtte fra Enova, er bilen endelig på plass. Vi håper bilen blir en suksess både for Cater og miljøet, sier Torvik.

Bilen skal være stasjonert på Caters anlegg på Lierskogen og vil bli brukt i nærområdet fra Lier til Oslo.

- Vi er veldig spente på rekkevidden og kommer til å bruke noe tid på å teste hvordan bilen fungerer i praksis. Nærhet til markedet og fleksible leveringsrutinger gjør at vi skal klare å utnytte bilen på best mulig måte, sier Torvik.

Skjerm som viser bilens elektriske tilstand. Foto: Iveco

- Skal kun ha utslippsfrie lastebiler

Cater AS ble etablert i 2014 av Bjørnulfs Engros AS i Mjøndalen, Bjørn Kristiansen AS i Kongsvinger og Østfoldfrukt Mysen AS på Slitu. Selskapet har fra tidligere to biogassdrevne biler, hvorav en Iveco Daily, for distribusjon til storhus-holdningskunder.

Det er ytterligere en biogassbil i bestilling, og Cater undersøker også muligheten for å bruke norskprodusert bioetanol.

Selskapet er sertifisert som et Miljøfyrtårn, som er et offisielt norsk miljøsertifikat.

- Vi har som ambisjon at vi i løpet av 2020 kun kjøper utslippsfrie lastebiler. Det vil være en miks av elektrisk-, biogass-, bioetanol- og hydrogendrevne biler. De fire siste lastebilene vi har bestilt, er null-utslippsbiler. Det er opp til lastebilprodusenter og drivstoff-distributørene hvilke løsninger vi går for i fremtiden, sier Torvik og oppfordrer produsentene til å komme med løsninger.

Iveco Daily Electric

Bilen som er levert til Cater Storkjøkken, er en Daily Electric 50C80. Bilen har en totalvekt på 5,2 tonn og er levert med et 4,10 meters Nor-Ka-skap og 750 kg bakløfter som går på eget batteri. Skapet har to fordampere med elektrisk drevet aggregat for kjøl og frys. Videre er bilen utstyrt med en elektrisk motor på 80 kW og tre batteripakker.

Iveco Daily Electric kan leveres som chassis, kassevogn og minibuss. Kjøretøyet finnes i 3,5-tonns utførelse med enkle bakhjul og med tvillinghjul versjoner opp til 5,2 tonn for varebil og chassis og 5,6 tonn for buss.

3,5-tonnerne leveres med en el-motor på 60 kW, mens de større versjonene har 80 kW. Kundene kan velge fra en til tre batteripakker, alt etter ønsket rekkevidde og nyttelast. Under ikke altfor krevende driftsforhold og med tre batteripakker har Daily Electric ha en rekkevidde på 200 km.

Kjøretøyet er utstyrt med et fleksibelt ladesystem, og med hurtiglading på 400V 32 A kan batteriene lades på rundt to timer.

Iveco har levert over 20 Daily Electric i Norge, men bilen til Cater er den første kjøle- og frysebilen. Daily Electric inngår i Daily Blue Power-serien som ble International Van of the Year 2018.

Til toppen