PostNord og speditørbransjen står bedre rustet til årets største shoppingdag.
PostNord og speditørbransjen står bedre rustet til årets største shoppingdag.

Forbereder Black Friday

Transport- og logistikknæringen forbereder seg på årets største shoppingdag.

I fjor hadde PostNord enorme volumer, i år blir de enda høyere.

Black Friday faller på 23. november i år. Dagen markerer åpningen av julehandelen med store rabatter i de fleste butikker og nettbutikker.

- Vi har satt fokus på en høysesong som ikke bare handler om Black Friday, men Black Week og julesesongen. Det er peak for oss. I fjor så vi enorme pakkevolumer som ble en stor utfordring for oss kapasitetsmessig, sier kommunikasjonssjef i PostNord, Bjørn Thorvaldsen.

Fjoråret viste PostNord hvor handlekraftige nordmenn er på nett. Til tider lå omsetningen på 50 og 100 prosent høyere volum enn året før. I år har de gjennomført flere tiltak for at årets salgsvarer skal leveres så knirkefritt som mulig.

Administrerende direktør i B.H. Ramberg, Terje Claussen forteller om en markant økning av leveranser i perioden rundt Black Friday og Black Week.

Lagermobilisering

Planleggingen før Black Friday og julehandelen begynner tidlig. Med hovedsakelig bedriftskunder, starter oppfyllingen av lagre og butikker lenge før salget starter. På denne måten går ikke butikkene de leverer til tomme for varer når kundene stormer til for å benytte seg av Black Friday-salget, Black Week og Cybermonday.

- Det vi merker er at vi får en forskyvning på høsten, der det fortsetter veldig inn i november, og på grunn av Black Friday, Black Week og Cybermonday, inn i desember. Det gjør at høysesongen blir lengre enn den var tidligere. Men vi merker også at når jula er over så har folk kjøpt fra seg og det blir veldig stille, sier Claussen.

Nye tjenester

PostNord har utviklet tjenestene sine for å møte det store volumet som kommer. Blant annet ved å øke produksjonskapasiteten på deres to store terminaler på Alfaset og Langhus. I tillegg har de en ny hjemleveringsterminal på Lørenskog, og testet et nytt sorteringsanlegg. De har også besøkt 1551 butikker i sitt utleveringsnettverk for å sørge for at de skal ha bedre kapasitet enn de hadde i fjor.

- En av utfordringene når vi skal levere ut pakker til butikker der privatpersoner kan hente selv, er at butikklagrene allerede er fulle av varer. En bil full av varer som blir sendt tilbake til terminal er veldig dyrt og ekstremt irriterende for kundene, sier Thorvaldsen.

For å få levert alle pakkene har PostNord 30 pick-up-points rundt i Norge, der man kan hente varene sin på en godsterminal. Hvilke pakker som sendes til disse terminalene er nå sortert bedre etter størrelse. Her skal man kunne hente varer med større volum, for eksempel en TV. Har man kjøpt mindre ting kan man hente det i butikk eller få det sendt hjem.

– Vi har åpnet egen butikk på Grünerløkka, slik at man kan hente varer midt i byen. Det er blitt veldig populært. Nå er vi bedre rustet for høysesongen enn vi var i fjor, sier Thorvaldsen.

Til toppen