FLYT: Per Arne Ellefsen, daglig leder i Zeekit, tror økt utveksling av informasjon om ledige ressurser også er veien å gå i transportbransjen.
FLYT: Per Arne Ellefsen, daglig leder i Zeekit, tror økt utveksling av informasjon om ledige ressurser også er veien å gå i transportbransjen.

Energisparende flåtestyring

Et sted i Østfold går strømmen. Alarmen går hos Fortum Distribusjon.

Med et par tastetrykk får driftssentralen oversikt over hvilke mannskaper, egne og andres, som er i nærheten og som kan settes inn for å ordne opp.

- Energibransjen har kommet langt i forhold til å samarbeide. Kanskje har transportbransjen noe å lære, spør Per Arne Ellefsen hos systemleverandøren Zeekit.

Han viser til eksempelet med Fortum Distribusjon i Østfold. Energiselskapet investerte for en del år siden i Zeekits flåtestyringssystem Fleetzeek. En GPS-modul i tjenestebilene gir driftssentralen oppdatert informasjon om hvor kjøretøyene befinner seg. Det er forhåndsdefinert at de fem nærmeste kjøretøyene skal vises på skjermen når en driftsalarm inntreffer. Ikke bare kan man se på et kart hvor bilene er, man får også opp relevant informasjon om de ulike bilene. Hva slags oppdrag kan montøren gjøre? Kan han klatre i stolper?

Er markøren grønn er vedkommende tilgjengelig for nye oppdrag. Er markøren rød må man isteden tilkalle neste kjøretøy som er nærmest. Feltoperatørene oppdaterer sin egen status via sms-meldinger.

Deler informasjon

Det spesielle er at Fortum Distribusjon i tillegg til sine egne feltoperatører også har oversikt over feltoperatører til andre selskaper man samarbeider med, for eksempel Nettpartner AS. Sistnevnte leier ut sine tjenester til energiselskapene og deler frivillig informasjon om sin ledige kapasitet.

- Resultatet er at man raskt får oversikt over hvilke ressurser man kan sette inn, at man også har oversikt over eksterne ressurser, har i mange tilfeller bidratt til å korte ned på responstiden og dermed på den tiden det tar å finne og rette opp i feil på el-nettet, forklarer Ellefsen.

Han mener det er et stort potensial som ikke er tatt ut i transportbransjen og at mange ville være tjent med at man i større grad samordnet ressursene mellom firmaene.

Elektronisk kjørebok

Av ny dato er at Fleetzeek nå blir levert med funksjonen Autozeek, elektronisk kjørebok, som er utviklet i samarbeid med Telenor. Funksjonen, som kom på markedet i slutten av november, selges også som stand-alone løsning.

En GPS-modul registrerer bilens bevegelser og klokkeslett. Tidspunkter og kilometerlengde vises i utskriftsklare rapporter. Man krysser av for hvilke kjøreturer som skal være med i den utskriftsklare rapporten, slik kan man enkelt utelukke kjøreturer som skjer i fritidssammenheng. 

- Vi ser at det er et stort marked for elektronisk kjørebok. Mange som har tjenestebil benytter denne også privat. Det mange ikke er klar over er at hvis man blir tatt i en kontroll, for eksempel i helgen på et kjøpesenter eller på et skisenter, er man selv ansvarlig for å dokumentere at bilen ikke brukes privat. Da er det kjørebok som legges til grunn, og man risikerer å bli skjønnslignet fullt ut for fri bil. Det kan bli en kostbar affære både for arbeidstaker og arbeidsgiver, sier han.

Til toppen