Forbundsleder i NLF, Tore Velten kan smile fra øre til øre etter tirsdagens stortingsvedtak.

Vedtok obligatorisk elektronisk fraktbrev

Stor seier for norske transportører i Stortinget: elektroniske fraktbrev blir obligatorisk, digitalt transportregister skal utredes og det skal bli mulig å kreve inn kabotasjebøter umiddelbart.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag ble det sikret flertall for tre tiltak Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har kjempet lenger for:

  • Utredning av et digitalt transportregister.
  • Elektroniske fraktbrev gjøres obligatoriske.
  • Mulighet for å kreve inn bøter for brudd på kabotasjeregelverket på stedet.

Forslagene kom fra Arbeiderpartiet og SV. De fikk med seg Sp og Frp på laget, og sikret dermed flertall for forslagene. Det skaper stor glede hos NLF

– Da jeg ble valgt til forbundsleder var jeg tydelig på at min viktigste sak var kampen mot den ulovlige kabotasjen. Et slikt vedtak i Stortinget er et stort og viktig skritt mot å få på plass verktøyene myndighetene trenger for å håndheve regelverket effektivt, sier forbundsleder Tore Velten til lastebil.no.

NLF-direktør Geir A. Mo håper at vedtakene kan settes ut i livet så raskt som mulig.

- NLF har, sammen med gode samarbeidspartnere, argumentert for dette i hele 8 år. Nå var det derfor på tide at et flertall i Stortinget ga en tydelig marsjordre til Regjeringen i denne saken. Vi trenger politisk handling og gjennomføringsevne. Det blir nå viktig for oss å følge opp relevant statsråd for å sørge for at dette faktisk blir prioritert, sier han.

Jenny Klinge fra Sp var saksordfører i Justiskomiteen, og mener vedtaket vil styrke norske interesser ved at det blir vanskeligere for useriøse aktører.

– Bransjen har i lang tid vært utsatt for aktører som både unndrar moms, driver med ulovlig kabotasjekjøring, sosial dumping og svekker sikkerheten for oss alle som ferdes på veiene våre. Med de endringer som blir vedtatt i dag blir det enklere for myndighetene både å holde oversikt knyttet til hvilke aktører som opererer hvor, samt kunne ilegge straff i form for brudd på regelverket, sier hun ifølge lastebil.no.

Elektroniske fraktbrev kan bidra til økt kontroll og overvåking av gods under transport, økt sporbarhet av endringer i fraktbrevet, mer nøyaktige opplysninger og et sikrere grunnlag for å identifisere partene gjennom regler om elektronisk signatur. Dette kan igjen gi et bedre kontrollgrunnlag med næringen og føre til en mer rettferdig konkurransesituasjon.

Powered by Labrador CMS