Knut Fredrik-Ramstad er administrerende direktør i Mixmove, som virkelig begynner å få opp farten etter oppstarten for bare to år siden.
Knut Fredrik-Ramstad er administrerende direktør i Mixmove, som virkelig begynner å få opp farten etter oppstarten for bare to år siden.

DHL valgte norsk startup

Det ferske norske selskapet Mixmove skal hjelpe DHL å holde oversikten over Amazon-forsendelser i Europa.

Mixmove ble etablert så sent som i 2017 og har utviklet en programvare som effektiviserer godstransport og springer ut av et EU-prosjekt som skulle sikre fulle lastebiler på veiene i Europa.

Nå har de sikret en stor avtale med DHL.

– Vi har allerede samarbeidet med DHL i flere år, og hjulpet selskaper som 3M med å redusere transportkostnadene med 35 prosent og miljøutslippene fra transport med 50 prosent. Våre løsninger hjelper kort fortalt selskaper med å fylle opp lastebilene som er ute på veiene, slik at de ikke kjører mil etter mil og frakter luft, sier Knut Fredrik Ramstad, administrerende direktør i Mixmove.

50.000 pakker om dagen

Den nye avtalen innebærer at Mixmoves system skal håndtere 50.000 pakker om dagen, bestilt via Amazon fra Kina. Pakkene leveres til en transportterminal i Belgia, før de går videre ut til Amazons 33 leveransesteder i Europa.

– Vår løsning gjør at pakkene får riktig merking med strekkoder før de sendes til Belgia, hvor de konsolideres etter hvor de skal videre. Enten det er med fly, skipstransport eller landtransport, forklarer Ramstad.

Mixmoves løsning sørger for at alle involverte vet nøyaktig hvor pakkene er langs transportruta, og skal gjøre transporten mer effektiv ved å øke den fyllingsgraden på transportene.

– Vår løsning øker effektiviteten og reduserer kostnadene. Til nå har mange brukt flyfrakt, for eksempel for varer fra Kina til Europa. Det er veldig dyrt, bruker lang tid og står for høye miljøutslipp. Konsolidering og veitransport er en rimeligere løsning, men kanskje aller viktigst er det å utnytte plassen i lastebiler, fly og båter, forteller Ramstad.

Kan halvere antall kjøretøy

Han sier at det å utnytte den plassen som er om bord i eksisterende skip, fly og biler, er blant de mest effektive miljøtiltakene som kan gjøres.

– Det er viktig å utnytte den kapasiteten som allerede eksisterer. Hvis alle selskaper hadde tatt i bruk vår løsning kunne vi vært nærmere å nå verdens utslippsmål. Totalt sett kan antallet fly, båter og biler som transporterer pakker halveres på verdensbasis. Dette står for mye mer CO₂-utslipp enn privattransport, som mange er mer opptatt av, sier Ramstad.

Til toppen