PROPELL I LUFTEN: En ukrainsk Antonov AN-124 møtte opp på Gardermoen før påske for frakte en Azipull Thruster fra Kongsberg Maritime til India.
PROPELL I LUFTEN: En ukrainsk Antonov AN-124 møtte opp på Gardermoen før påske for frakte en Azipull Thruster fra Kongsberg Maritime til India.

Det er ikke laks alt som flyr

GARDERMOEN: Nylig gikk verdens kanskje største «propellfly» fra Oslo Lufthavn.

Publisert Sist oppdatert

Oslo Lufthavn Gardermoen har bygget seg opp til å bli en godsflyplass av internasjonale dimensjoner, takket være den enorme lakseeksporten. Det er en kompleks og krevende logistikk, men som er blitt rutine for de sentrale aktørene på flyplassen.

Men av og til dukker det opp transportoppdrag som skiller seg litt ut. Som litt før påske da det en gigantisk ukrainsk Antonov An-124 dukket opp på rullebanen. Dette er verdens største serieproduserte transportfly, og var inntil byggingen av storebror Antonov An-225 også verdens største fly.

Flyet trengs når noe ekstra stort og tungt må i luften. Det er 69 meter langt, har et vingespenn på over 73 meter og har en maksimal nyttelast på 124 tonn i standardutgaven.

Thruster til India

SPESIALTRANSPORT: Kvalitetstransport AS har stått for frakten av thrusteren til Gardermoen.
SPESIALTRANSPORT: Kvalitetstransport AS har stått for frakten av thrusteren til Gardermoen.
TRENGER PLASS: Thrusteren er såpass stor at de fleste fly ikke har mulighet til å ta den om bord. Antonov-en er romslig nok.
TRENGER PLASS: Thrusteren er såpass stor at de fleste fly ikke har mulighet til å ta den om bord. Antonov-en er romslig nok.

Denne gangen var det en såkalt azipull-thruster fra Kongsberg Maritime som hadde hastverk på vei til India. Oppdraget med å få thrusteren fra Ulsteinvik og til flystripa på Gardermoen gikk til Kvalitetstransport AS.

– Dette var en sending på 26 tonn, som vi hentet hos Kongsberg Martime i Ulsteinvik, forteller prosjektleder hos Kvalitetstransport, Arne Rutger.

Kvalitetstransport AS holder til på Gardermoen, og hovedgeskjeften er landeveistransport og med hovedvekt på distribusjon av flyfrakt i tillegg til rutetransport på Østlandet og til Bergen og Stavanger.

– Vi er etablert i de største byene i Norge, enten med egne avdelinger eller via samarbeidspartnere, og har et landsdekkende tilbud for de av våre kunder som ønsker å benytte det, forteller daglig leder Thomas Sefring.

Koffertfrakt

En annen type oppdrag Kvalitetstransport gjør fra Gardermoen, er frakt av bagasje ved for eksempel statsbesøk på oppdrag fra Utenriksdepartementet.

– Vi har blant annet fraktet kofferten til Boris Jeltsin, smiler Arne Rutger.

Kvalitetstransport omsatte for 72,3 millioner i 2020, en liten covid-drevet nedgang fra året før, og har rundt 60 ansatte.

– Kvalitetstransport AS har de siste årene hatt en økning i snitt på cirka 10 millioner per år. Covid-19 påvirket også oss som selskap som viser til at vi har falt med cirka 9 millioner i omsetning i 2020. Resultatmessig har det allikevel vært en bedring grunnet en del tiltak som er blitt gjort på kostnadssiden, sier Sefring.