NY: Ford Transit Courier er en helt ny bil som er redesignet fra bunnen av.

Viste ny elektrisk Courier

Ford har vist frem den nye Courier som i tillegg til bensin og dieselversjoner kommer i en helelektrisk versjon.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den nye Courier blir større, smartere og sprekere. Størrelsesmessig vil lastekapasiteten i nye Courier ligge mellom dagens Courier og dagens Connect. Men selv om bilen er blitt større er det unektelig muligheten for elektrisk drivlinje som er det mest spennende for Norge.

BOKS: Formene er mer kantete og med rettere linjer, dette gjør varerommet mer fleksibelt.

– Dette er en elektrisk varebil som vi vet det vil bli stor etterspørsel etter i Norge, spesielt i de store byene. Med plass til to europaller i lasterommet, mulighet for å trekke tilhenger, rask hurtiglading samtidig som den er helintegrert mot Ford Pros omfattende tjenestetilbud for økt produktivitet, er dette en elektrisk varebil vi har store forventninger til i det norske markedet. Ford Pro hever standarden i nok et nyttekjøretøysegment, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Den nye og minste varebilen i Transit-familien, E-Transit Courier, har blitt utviklet fra bunnen av med et lasterom som er hele 25 % større enn i den utgående modellen.

– Som den ledende nyttekjøretøyprodusenten i Europa over lang tid, har vi bedre innsikt i kundenes behov og ønsker enn noen andre produsenter. Det betyr at vi også bedre kan hjelpe dem med å øke produktiviteten de får ut av sine kompakte nyttekjøretøy – ved å tilby mer tilkoplede løsninger og bedre kapasitet enn noensinne, sier Berg.

Den nye elektriske varebilen er en del av selskapets over 50 milliarder $ store globale satsing på elektriske kjøretøy. Ford har allerede lansert to elektriske Transit-modeller, 2-tonns E-Transit og E-Transit Custom.

Elektrisk

FLEKSIBELT: Interiøret er mer førervennlig, og layouten mellom førersetene kan endres etter eget ønske.
STRØM: I dagens digitale samfunn er det ett stort behov for å lade alle utstyr. Her bør de fleste behov være dekket.
INTERIØR: Helt nytt interiør i nye elektriske Courier.
STOR: Både instrumentclusteret og infotainmentskjermen er på 12 tommer.
LUKE: Nå har også Courier fått muligheten til en luke ved passasjersetet for å laste lengre gjenstander. Her kan man ha hele 260 cm lange gjenstander.
LADING: Inntil 100 kW hurtiglading og 11 kW hjemmelading.
STØRRE: Varerommet er blitt større og det er nå mulig med inntil to europaller.

Med en elmotor på 100 kW (134 hk) starter produksjonen av den elektriske modellen i 3. kvartal neste år. Det er foreløpig sparsomt med detaljer rundt den elektriske utgaven, men den får en 11 kW om bord-lader som skal kunne lade bilen fra 10-100% på 5,7 timer. Videre får den mulighet til å hurtiglade med inntil 100 kW. Her skal den kunne lade fra 10-80% på under 35 minutter. De forteller også at man skal kunne lade 87 km på 10 minutter ved hjelp at en 100 kW-lader. Ved hjelp av disse opplysningene vil vi anta at bilen får en batteripakke på rundt 60 kWt og en rekkevidde på godt over 400 kilometer.

Ford Pro tilbyr ladeløsninger både hjemme, på jobb og for offentlig lading. Fakturering og administrasjon kan lett styres via Ford Pro software-løsninger.

Kunder som har fem eller flere biler får fordeler av ett år med fri tilgang til de skreddersydde løsningene i Ford Pro E-Telematics. Systemet bruker sanntidsdata for å hjelpe til med å øke produktiviteten, samtidig som det støtter tjenester som sørger for effektiv og intuitiv bruk av Ford Pro ladeløsninger. Dette er tjenester som helsedata, ladestatus og gjenværende rekkevidde med mer.

Nye E-Transit Courier har i tillegg en 44-liters stort frunk, et bagasjerom foran som er ideelt for oppbevaring av ladekabler, jekkestropper, førstehjelpsskrin og andre nødvendige hjelpemidler som er nyttige å ha i bilen til enhver tid.

Størrelse

Den nye Courier familien har fått ett lasterom som er 1,8 meter langt, eller 18 cm lengre enn tidligere. Sammen med en bredde mellom hjulbuene på 122 cm gjør det sitt til at man nå får plass til to europaller i varerommet. For å få den ekstra bredden har man redesignet bakhjuls fjæringen, blant annet med en ny støtdemper. Lastekapasiteten i den elektriske versjonen er 700 kilo, og med forbrenningsmotor inntil 678 kilo og en høy nyttelast versjon som kan laste inntil 845 kilo.

Når det gjelder hengerkapasitet er den på 750 kilo for elektrisk, inntil 1100 kilo med dieselmotor og inntil 1000 kilo med bensinmotor.

Nytt design

Under utviklingen av bilen har man startet med blanke ark. Dette har muliggjort mange nye løsninger både når det gjelder design og praktisk utnyttelse av bilen. Den nye Courieren har fått ett kraftigere ansiktsparti som minner mye om Fords SUV-modeller. Med en vesentlig høyere linje foran virker bilen også mye kraftigere enn tidligere. Det kommer også en signatur lysstripe i toppen av grillpartiet. Vi ser at sideveggene er rettere, noe som gjør innredning av varerommet enklere.

Bilens bakpart har også fått et mer kantete uttrykk og ett mer kvadratisk uttrykk enn tidligere.

Det er en fire nye sikkerhetslås-systemer som er utviklet i samarbeid med TVL slik at dyrt verktøy og kostbart utstyr skal være tryggere. Blant annet skal det være en ekstra lås tilgjengelig, samt en automatisk låsing av sidedørene slik at man sparer tid ved mange leveranser.

Kontorløsning og romslig interiør

Den nye elektriske varebilen kommer med svært mye utstyr som standard. Ratt med flat topp og bunn, elektronisk håndbrekk og en girspak på rattstammen gir romslig og mer fleksibel kupe.

Et 12 tommers digitalt instrumentpanel og i den elektriske utgaven en sentralt plassert 12 tommers touchskjerm med Fords SYNC4 infotainmentsystem. Man har valgt en abonnementsbaserte løsninger for navigasjon som gjør at fører får trafikkoppdateringer, oppdateringer om parkering, lading og lokale farevarsler. Trådløs tilkopling for Android Auto og Apple Carplay er standard. Modellene med forbrenningsmotor får en 8 tommers skjerm.

E-Transit Courier kan også leveres med mobilt kontor – en løsning som gir deg en arbeidsflate som kan brukes som skrivebord, PC-bord eller lunsjbord.

Førerassistanse

E-Transit Courier får mange førerassistansesystemer som standard, i tillegg til tilvalg som adaptiv cruisekontroll med filsentrering og køassistent, blindsoneinformasjonssystem med advarsel for kryssende trafikk, veikryss-assistent og nødbremsassistent ved rygging gjør også kjøring i urbane strøk langt tryggere.

Alle E-Transit Courier kommer også med et innebygd modem som standard. Det betyr at bilen alltid er tilkoplet – og kan benytte Ford Pros økosystem og trådløs programvareoppdatering som forbedrer kjøretøyet over tid – uten at du trenger å besøke en forhandler.

Ved hjelp av Ford Pro software-løsninger, kan flåte-administratorer fjernkontrollere tilgangen til bilen for å motvirke tyveri eller uautorisert bruk utenfor arbeidstiden.

Ford Pro Service forventer at utgiftene til uforutsett vedlikehold med en E-Transit Courier, sammenlignet med en dieseldreven modell, vil være minst 35 % lavere. Den nye elektriske varebilen støttes av det samme omfattende Ford Pro Service nettverket som resten av Transit-familien. Dette inkluderer mobil service, det unike FORDLiive-nettverket og Europas største forhandlernettverk for nyttekjøretøy.

Forbrenningsmotor

Nye Transit Courier vil i 3. kvartal bli satt i produksjon med forbrenningsmotor. 1-liters ecoBoost bensinmotor med 100 og 125 hk og 1,5 liters EcoBlue 100 hk dieselmotor blir tilgjengelig. Standard girkasse er en sekstrinns manuell girkasse, men 125 hk bensinmotoren vil også kunne leveres med en automatisert girkasse med dobbeltclutch. Varebilene får flere ulike utstyrsvarianter som blant annet Trend og Limited variantene.

Transit Courier vil bli produsert i Romania, og de elektriske variantene produseres på samme samlebånd som med forbrenningsmotor. Dette gir en fleksibel produksjon som gjør at de elektriske variantene ikke vil få noen begrensninger i produksjonskapasitet.

FORBRENNINGSMOTOR: Ford Transit Courier med forbrenningsmotor.
FORBRENNINGSMOTOR: Ford Transit Courier med forbrenningsmotor.
INTERIØR: Interiøret blir noe annerledes, blant annet ser vi girspaken er plassert mellom setene.
ÅPNING: Også her finner vi muligheten for å åpne skilleveggen for lengre gjenstander.
MINDRE: Infotainmentskjermen er på 8 tommer.
Powered by Labrador CMS