Fra v.: Emmanuel Van Damme (Chief Commercial Officer, Port of Zeebrugge), Vidar Karlsen (daglig leder DFDS Logistics AS), Theo Milliau (Head of Multipurpose Operations, PSA Zeebrugge), Tore Lundestad (Havnedirektør, Borg Havn) og Bjørn Waglen (Salg og forretningsutvikling, Andersen & Mørck AS) Foto: Tove Irén Becker.
Fra v.: Emmanuel Van Damme (Chief Commercial Officer, Port of Zeebrugge), Vidar Karlsen (daglig leder DFDS Logistics AS), Theo Milliau (Head of Multipurpose Operations, PSA Zeebrugge), Tore Lundestad (Havnedirektør, Borg Havn) og Bjørn Waglen (Salg og forretningsutvikling, Andersen & Mørck AS) Foto: Tove Irén Becker.

Port of Zeebrugge på besøk

Fredrikstad Næringsforening var arrangør for et markedsseminar rett før påske, hvor representanter for Port of Zeebrugge deltok.

Nærskipsfart sto på agendaen, og de to tilreisende fra Belgia – Chief Commercial Officer Emmanuel Van Damme fra Port of Zeebrugge og Head of Multipurpose Operations hos PSA Zeebrugge, Theo Milliau, var svært imponert over at så mange som et sekstitalls vareeiere og transportører hadde satt av morgentimene til et frokostmøte.

Da DFDS valgte å flytte ett av sine anløp fra Moss havn til Øraterminalen i Borg i august i fjor, fikk de de ansatte som jobber i havnerelaterte virksomheter, også kontakt med havna i Zeebrugge. Dette resulterte blant annet i at en delegasjon fra Borg Havn IKS og Andersen & Mørck AS avla et besøk i den belgiske storhavnen like før jul. For å se på havnefasiliteter, høre om muligheter for videretransport i Europa og oversjøisk. Blant annet.

Les om Zeebrugge: Kan brukes til det meste

Gjenvisitt

- F ra vei til sjø er et høyt prioritert mål for både sentrale politikere og oss som til daglig jobber med næringsutvikling og logistikk i vannkanten. Å lykkes med å øke sjøtransportens relative andel av godstransport innenlands og globalt i verdenshandelen, gir gevinster til både vareeiere, samfunnet og miljøet. Å tenke og jobbe utover egen havn og region, er derfor et viktig markedsarbeid som Borg Havn og våre nære aktører i havna setter ressurser på. Frokostmøtet var en gjenvisitt fra våre kolleger i Zeebrugge, forklarer havnedirektør Tore Lundestad og assisterende havnedirektør/leder for plan og utredning, Roar Johansen.

Fagseminaret ble ledet av daglig leder Kjell Arne Græsdal i Fredrikstad Næringsforening.

- Ta kontroll

Bjørn Waglen fra Andersen & Mørck snakket om «Sjøveien til/fra Europa, miljøvennlig og konkurransedyktige transportløsninger». Han påpekte at fra Zeebrugge kan varer videresendes med containerskip til eksempelvis Bilbao i Spania eller videre innover i Middelhavet eller den korte distansen over til Storbritannia. Løsninger med videreforsendelse med tog finnes i et stort antall.

Hans råd til vareeiere er å ta kontroll over transporten selv.

- Bestill ikke fritt levert, var hans budskap.

Det er like lett å bestille sjøtransport som veitransport. Når du bestiller, tar kontoret seg av alt – opphenting, toll, transport.

- Og det beste er at containeren kommer til dere når dere vil, til avtalt tidspunkt. Dere slipper å bli avbrutt midt i andre gjøremål, fordi den utenlandske trailersjåføren står utenfor arbeidsplassen din akkurat nå – og er svært utålmodig på å komme videre, bemerkes det.

Penger å spare

- Man sparer også på å benytte sjøen til containertransport. Du sparer cirka 30 prosent i forhold til bil. Og skip har 70-80 prosent mindre utslipp, minnet Waglen om. Han la til at stadig strengere regler og høyere veiprising nedover i Europa, gjør at nærskipsfart stadig blir mer attraktivt.

Dato å merke seg

Logistikkforeningen i Østfold ved styremedlem Christine Grønberg, benyttet sjansen til å markedsføre den årlige Logistikkdagen i Østfold. I år er datoen satt til 26. april – og stedet er nok en gang Quality Hotel & Resport på Grålum i Sarpsborg.

Administrerende direktør Vidar Karlsen i DFDS Logistics ga et innblikk i satsingen mot Oslofjorden og Borg havn. DFDS knytter Øraterminalen til Zebrugge i Belgia, Rotterdam i Nederlandog Immingham i England, med sitt ukentlige anløp. 

- Vi håper samhandling mellom logistikkaktører og havner bærer frukter med mer sjøtransport og mindre tungtransport i godsstatistikken over Svinesund i framtiden, ytret arrangørene.

Til toppen