Her står daværende konsernsjef i Posten/Bring, Dag Mejdell, foran en av Brings biodieselpumper da satsingen ble lansert for noen år siden. Nå går Bring-bilene på vanlig diesel.

Bring gir opp HVO

CO2-utslippene går rett til værs etter prishopp på biodrivstoff.

I år har prisen på HVO, andre generasjons biodrivstoff, gått rett i taket. Årsaken er en smule komplisert, men henger sammen med at palmeoljeavfall (PFAD) nå er underlagt krav om sporing slik det er for vanlig palmeolje.

Det har ført til at HVO i stor grad selges til land uten dette kravet, og drivstoffet blir dermed et knapphetsgode i Norge. Dette har ført til at biodiesel nå er tre kroner dyrere enn vanlig diesel.

Bakgrunn: Miljøsatsingen kollapser

- Legger satsingen død

Dermed virker Regjeringens ambisjoner om å heve andelen biodrivstoff i norsk veitrafikk til 20 prosent i 2020 uoppnåelige.

«Vi har en utvikling som truer med å legge satsingen på fossilfri næringstransport i store og små transportbedrifter død,» skriver NHO Transport og logistikk i et notat som de nå presenterer for partiene på Stortinget.

Bring er blant de som nå har gitt opp HVO, og må erkjenne at det medfører høyere utslipp.

– Når vi fyller 30 millioner liter drivstoff i året i Norge, tåler vi ikke å måtte betale tre kroner mer for hver liter. I 2017 kommer vi til å øke vi utslippene av CO₂, konstaterer Direktør for miljø og samfunnsansvar i Bring, Colin Campbell, overfor Aftenposten.

5000 kjøretøy

Og Bring/Posten er ikke alene.

Fra oktober 2015 kunne 5000 norske busser og lastebiler gå over til å bruke «rent biodrivstoff». Totalt ble CO₂-utslippene kuttet med 250.000 tonn, ifølge NHO mye mer enn landets 80.000 elbiler bidrar med.

– Det var fryd og gammen. Vi fylte HVO på over 500 av våre kjøretøyer. Tilsammen reduserte vi CO₂-utslippene i fjor med 11.000 tonn, sier Campbell.

Konflikten som nå er oppstått, får trolig betydelig oppmerksomhet under tirsdagens konferanse i Oslo om biodrivstoff i regi av Zero, på Litteraturhuset.

Til toppen