Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Torstein Myklebostad (til venstre), daglig leder i Rottefella og Per Magne Helseth, CEO i Surfact samarbeider om å produsere norskutviklet teknologi i Norge.

Rottefella skal produsere ledende logistikk-teknologi

Skibindingsprodusenten Rottefella har inngått avtale om å produsere «Emma», Surfacts teknologiske puck for logistikkbransjen. 

 Rottefella satser på nye forretningsområder etter 100 år med skibindinger, og utvikler nå avanserte sensorer i samarbeid med Surfact AS ved Rottefellas fabrikk i Lier.

– Dette handler ikke bare om å sikre produksjon av høy kvalitet, men også om å bygge tillit. I vår bransje lages det aller meste i Kina. Vi vil vise at det går an å skape konkurransedyktige produkter her i Norge, og Rottefella er den perfekte partneren for å få det til, sier Per Magne Helseth, CEO i Surfact.

Surfacts høyteknologiske sensor, Emma, er laget av resirkulert havplast og gir sanntidsinnsikt i temperatur, lys, fukt og støt. Dette gjør det lett for transportører å få informasjon for å sikre trygg transport av varer som krever stabile og kontrollerte forhold under transporten. Målet er blant annet å bekjempe det globale problemet med massivt svinn innen transport av mat og medisin.

Rottefella får nytt ben å stå på

For Rottefella AS er det spennende å ta fatt på et helt nytt produktsegment.

– Vi har bygget opp en unik erfaring innen produktutvikling, produksjon og presisjon gjennom snart hundre år. Nå kan vi bruke den kompetansen til å støtte norske teknologibedrifter som Surfact, og sammen skape kortreiste verdikjeder med internasjonalt potensial. Dette er et veldig spennende samarbeid som vi gleder oss til å komme i gang med, sier Torstein Myklebostad, daglig leder i Rottefella.

Sensoren Emma lages av resirkulert havplast.

Det er også viktig for Rottefella å ha flere ben å stå på, ettersom produksjon av skibindinger både er sesongavhengig og er utsatt for kortere vintre og skisesong. 

Selskapet jobber med nå med å utvikle Rottefella Industrial Products.

– Her ønsker vi å bruke våre kunnskaper om marked, design og teknologi samt vårt avanserte produksjonsutstyr til nye produkter. Vi lager en forretningsplan, og målet er innen noen år at andre produkter skal utgjøre 20–25 prosent av produksjonen vår, sier Myklebostad, til Drammens Tidende.

Norsk industri skal lede an

Surfact-sjefen mener at avtalen er viktig av flere grunner.

– For oss er dette samarbeidet er mer enn et prosjekt, det er et tydelig signal. Norsk industri skal ikke bare overleve, den skal lede an. Det ønsker vi å være en bekreftelse på, sier Per Magne Helseth.

Oslo-baserte Surfact har hatt en solid start, og under ett år siden salget startet leverer de allerede til 18 land, inkludert i store markeder som USA, Tyskland, Storbritannia, Norden, Dubai og Canada.

Powered by Labrador CMS