Leiv Sand Transport har sammen med Redline etablert RingSands Transport for å møte konkurransen fra utenlandske selskaper.

Transport-alternativ til utenlandsk konkurranse

To norske transportaktører var lei av å bli utkonkurrert av utenlandske selskaper og etablerte det norske alternativet, RingSands Transport.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sosial dumping, ulovlig kabotasje og uverdige sjåførvilkår har skapt store forskjeller i vilkårene for de norske transportørene.

I fjor høst grunnla derfor Leiv Sand Transport og Carmat (tidligere Redline) selskapet RingSands Transport.

Dermed fremstår et norsk transport- og logistikkalternativ til de utenlandske selskapene.

Optimalisering av datateknologi i kjøretøy, flåtestyring, TMS, samt fokus på opplæring av sjåfører gir RingSand AS mulighet til å konkurrere mot lavkostlandene.

Dette skal gjenspeiles hos kunder gjennom økt trygghet, forståelse, ærlighet og kostnadsriktig frakt.

Overtar markedet

- Den norske transportnæringen blir bare mindre og mindre, sier daglig leder Arild Sand i Leiv Sand Transport og fersk leder i nye RingSands Transport.

Han viser til at østeuropeiske sjåfører kjører på luselønn og overnatter i dagevis på rasteplasser mens de venter på nye oppdrag før de vender snuten på vogntoget hjemover.

Norske aktører roper på flere kontroller med en større grad av samordning og at transportkjøper blir ansvarliggjort.

Måtte melde pass

I fjor måtte Redline AS i Drammen melde oppbud. Selskapet klarte ikke å holde hjulene i gang da prisnivået på eksport- og importkjøring var for lavt for en virksomhet med ansatte i det norske systemet og norskregistrerte biler og traller.

Carmat gikk sammen med Leiv Sand Transport AS og etablerte RingSand AS. Selskapet er lokalisert i Drammen med 20 ansatte og 15 vogntog.

God match

Den trønderske transport- og logistikkaktøren, Leiv Sand Transport AS, ble etablert i 1975 og er en av Norges største møbeltransportører. Næringsmiddeltransport er også en av satsingsområdene. Levanger-selskapet med 75 ansatte, 50 vogntog og ca. 150 mill. kroner i omsetning i 2017 har kunder innen thermo og stykkgods/partilaster.

Fritz Ringstad etablerte Redline for transport av fisk, frukt og grønnsaker til Europa og internt i Norge. Frakt av laks sørover i Europa gjennom selskapet Redline Int Thermo var også en betydelig aktivitet.

Redline AS hadde bare eksistert i ni måneder da virksomheten fortsatte i nye RingSand AS.

Selskapet har imidlertid samarbeidet med Leiv Sand Transport i 30-40 år. Dette er derfor to selskap som utfyller hverandre godt.

Ringstad startet som sjåfør i 1962 med leiebil hos Sties, et firma han var ansatt i flere perioder i kombinasjon med egne firma. Fra 1987 drev han med transport av fisk, frukt og grønnsaker i hele Europa.

Nå har han kun rollen som styremedlem i RingSand AS, der Arild Sand er daglig leder og styremedlem, mens Morten Sand er styreleder.

Powered by Labrador CMS