Lastebilene skal lanseres «Worldwide». Kombinasjonen på denne illustrasjonen er beregnet på Australia etter oppsettet å dømme. Selskapet skal imidlertid samarbeide med en anerkjent europeisk produsent opplyser de.
Lastebilene skal lanseres «Worldwide». Kombinasjonen på denne illustrasjonen er beregnet på Australia etter oppsettet å dømme. Selskapet skal imidlertid samarbeide med en anerkjent europeisk produsent opplyser de.

På vei til Europa?

HYZON: Hvem  som blir partner opplyser ikke selskapet noe om, men mot slutten av 2020 skal de første eksemplarene av Hyzon hydrogendrevne lastebiler rulle ut på veiene skal vi tro produsentens nettside.

Publisert

De nye trekkvognene til Hyzon kan trekke mellom 40 og 80 tonn, avhengig av brenselscellesystem. Selskapet vil levere tre ulike systemer, det minste systemet er på 150 kW maks 40 tonn, et 200 kW system som kan trekke opptil 60 tonn og det største systemet på 370 kW skal kunne håndtere opptil 80 tonns totalvekt. En varebil med inntil 800 km rekkevidde er også i selskapets planer.

Allsidig: Med både tre og fireakslede biler og inntil 80 tonns totalvekt vil de fleste transportoppgaver kunne løses.
Allsidig: Med både tre og fireakslede biler og inntil 80 tonns totalvekt vil de fleste transportoppgaver kunne løses.

Bilen vil bli tilgjengelig med 6x4 som trekkvogn samt 6x4 og 8x4 chassis. Inntil Fire hydrogen "banker" blir tilgjengelige med plassering bak hytta. Hver avtankstablene rommer 48 kilo hydrogen, noe som skal gi ca. 500 km rekkevidde. Med fire banker vil bilen da få en rekkevidde på ca 2000 kilometer.

6x4: Den treakslede trekkvognen skal også kunne trekke inntil 80 tonn.
6x4: Den treakslede trekkvognen skal også kunne trekke inntil 80 tonn.

Hyzon opplyser at de samarbeider med en av Europas topp-produsenter når det gjelder chassis og hytte. I tillegg vil bilen ha sikkerhetssystemer som nødbrems, adaptiv fartsholder, filholder og et "unikt" monitorsystem som overvåker både helse og oppmerksomheten til føreren. 

Vedlikeholdskostnadene skal være meget gunstige grunnet kun en håndfull med bevegelige deler og en estimert levetid på over en million kilometer.

En unik fjæringsløsning skal også sørge for å utnytte den kinetiske energien som oppstår ved ujevn veibane til å redusere energiforbruket til bilen, i motsetning til andre systemer som gjenvinner bremseenergien.

Hyzon motors opplyser at de gjennom samarbeidet med Horizon har 16 års erfaring med brenselscelle teknologi. Horizon har levert brenselscelle teknologi til ulike bransjer som kjøretøy-, forsvars- og luftfartsindustrien. 150 kW brenselscellen skal være installert i hundrevis av lastebiler og opparbeidet millioner av kilometer med erfaring heter det videre.