422 skip ventet på å få seile inni Suezkanalen da Ever Given endelig kom seg løs mandag.
422 skip ventet på å få seile inni Suezkanalen da Ever Given endelig kom seg løs mandag.

- Får unna køen på fire dager

422 skip ventet på å få kjøre gjennom Suezkanalen da den ble åpnet igjen mandag.

Publisert

Etter nesten en uke på tvers av Suezkanalen, fikk man endelig containerskipet Ever Given løs fra sandbunden mandag ettermiddag. Ikke lenge etter kunne skipstrafikken gjennom den 193 kilometer lange kanalen gjenopptas.

Da ventet ifølge kanalmyndighetene 422 skip på å få slippe gjennom kanalen, som håndterer rundt 15 prosent av verdens skipstrafikk.

Etterslepet på flere hundre skip er ventet å få ringvirkninger på skipstrafikken en god stund fremover, men styreformann hos Suez Canal Authority (SCA), Osama Rabie, sier at alle de 422 skipene vil være gjennom kanalen i løpet av tre og et halvt døgn, ifølge Reuters, og at innen fire dager vil trafikken gå som normalt gjennom kanalen.

Mandag ettermiddag kom Ever Given seg endelig løs.
Mandag ettermiddag kom Ever Given seg endelig løs.

- Vi vil jobbe natt og dag for å få unna etterslepet, sier Rabie.

Selv om køen ved kanalen raskt vil være borte, vil den ukelange blokkaden få konsekvenser en god stund fremover. Ifølge Maersk kan følgene bli merkbare i uker og måneder fremover, blant annet fordi det nå vil komme en opphopning av skip og containere til havner som ikke har kapasitet til å ta volumet unna raskt nok.

En svensk bransjeorganisasjon advarte også om at forsinkelsene kunne få konsekvenser for koronahåndteringen i Europa, ettersom mye smittevernutstyr kommer sjøveien fra Asia. Helse sør-øst opplyser imidlertid til NTB at Norge har nok slikt utstyr på lager på lager.

– Det meldes fra våre leverandører at dette vil skape forsinkelser på i størrelsesorden en uke. Vi har i utgangspunktet nok smittevernutstyr på lager og vil derfor ikke gå tom på grunn av dette, skriver Knut Albert Solem, kommunikasjonsrådgiver i Helse sør-øst.

Ever Given ligger nå i Bittersjøene, som er en naturlig utvidelse av Suezkanalen, og blir der undersøkt. De foreløpige undersøkelsene tyder på at lasten ikke har tatt skade, og at skipet også er uskadd.