Nylig fikk vår britiske kollega George Barrow en samtale med ledelsen i Flynt, et nytt varebilmerke som har tilhold i Nederland, men med produksjon og utvikling i Kina. Han får opplyst at Norge og Tyskland blir de første europeiske landene der de vil lansere den nye FLYNT-varebilen. Begge landene er valgt på grunn av deres viktige posisjon innen elektrisk mobilitet og behovet for robuste, elektriske varebiler. Norge, kjent for sin ledende rolle i elektriske personbiler og også i elektriske varebiler, har vært tidlig ute, og selskapet ser derfor på vårt marked som viktig i en introduksjonsfase.
INTERIØR: Det ser ut til å være minimalt med knapper så vi antar at det meste kontrolleres via skjermen.Foto: Produsent
Fleksible størrelser og firehjulstrekk
Flynt har utviklet en varebil med stor fleksibilitet i både størrelse og drivlinje. Den bygges med tre ulike akselavstander: 310, 340 og 390 cm, og finnes i lengder på 5,35 m, 5,50 m og 6 m, med fire høyder fra 2,05 til 2,85 meter. Dette gjør kjøretøyet svært tilpasningsdyktig og egnet for et bredt spekter av bruk – fra byleveranser til større last og camping. Varerommene vil være godt tilpasset etterspørselen etter "last mile"-kjøretøy i Tyskland, som etterspør varerom på 15 til 17 kubikkmeter.
– Denne arkitekturen er veldig fleksibel, og gjør at vi kan dekke ulike segmenter med én bil, sier Daniel Kirchert, en av grunnleggerne i Flynt. Han legger også vekt på at: "For norske forhold er det viktig med firehjulstrekk, og selv om debutversjonen vil ha for- eller bakhjulsdrift, vil firehjulsdrift og andre chassisvarianter komme innen kort tid."
Batteriutvalg og rekkevidde
Flynt har tre batterialternativer:
55 kWh LFP (litium-jernfosfat) fra GAC, egnet for daglige kjørebehov på ca. 100 km.
75 kWh LFP, som gir litt lengre rekkevidde.
100 kWh NMC (Nickel-Mangan-Cobalt) fra kinesiske leverandører, med en maksimal rekkevidde på opptil 500 km.
Batteriene har forskjellige ladeegenskaper: 55 og 75 kWh kan hurtiglades til 80 prosent på 30 minutter, og 100 kWh-batteriet støtter 800V-arkitektur for kjapp lading.
BOX: Varerommet ser ut til å ha svært rette vegger noe som er bra for utnyttelsen, spesielt i "Last mile delivery"Foto: Produsent
– Vi ser at ulike brukere har ulike behov. Derfor har vi flere batteristørrelser for å kunne møte kravene til både korte og lange ruter, forklarer Laura Peschke, medgrunnlegger i Flynt.
Produsert i Kina
Flynt har valgt å utvikle og produsere varebilen i Kina, med fokus på rask innovasjon og tilpasning. Selskapet legger vekt på å kunne implementere nye funksjoner og endringer med rekordhastighet.
– Vi kan gjøre oppdateringer i løpet av noen måneder, ikke årevis som mange tradisjonelle produsenter, sier Kirchert.
- Dette gjør oss i stand til å møte markedets behov og tilpasse oss raskt, særlig når det gjelder å introdusere firehjulstrekk i nær fremtid.
Logistikk og ettermarked
FLEKSIBEL: Flynt har en plattform som gjør at de kan levere en rekke ulike lengder og høyder på en enkel måte.Foto: Produsent
Flynt planlegger å etablere et europeisk nettverk for reservedeler og service. De vil samarbeide med lokale partnere for å sikre rask levering av reservedeler, og har en strategi for å opprette et robust supportnettverk fra dag én. De ønsker både kjeder og individuelle servicepartnere i nettverket.
– Vårt mål er å ha et minimum av 100 servicepunkter i et marked som Tyskland før vi starter salget. Den samme strategien gjelder for Norge og resten av Europa, sier Peschke.
- Det er avgjørende for å opprettholde tillit hos kundene og for å tilby en god supporttjeneste, legger han til.
Vi har forespurt om planene for Norge, om de har inngått avtaler med noen partnere, og om hvordan salg og distribusjon er tenkt, men har ikke fått noe svar foreløpig.
Tidslinje og lansering
Lanseringen av FLYNT-varebilen i Norge og Tyskland er satt til 2026, mens resten av Europa, inkludert Storbritannia, vil følge etter.
– Vi ønsker å skape et produkt som er best på markedet når vi lanserer, og har stor tro på at denne fleksible, elektriske varebilen vil møte mange behov i det europeiske markedet," avslutter Kirchert.