Bestilte opp mot 1000 elektriske Volvoer

Volvo Trucks har undertegnet en intensjonsavtale på 1000 elektriske lastebiler.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Har du husket å melde deg på Logistikk23?

Hva: Logistikk-konferanse
Når: Onsdag 31. mai, 09-16
Hvor: Vika Kino
Hvorfor: Oppdatere deg på logistikk-bransjen, både faglig og sosialt.
Hvem: Torgeir Waterhouse (Konferansier) Carl Aaby (Ikea), Teodor Bäckstrøm (Ikea), Hilde Andersen-Gott (Farmasiet), Martin Bentzen Often (NHO LT), Ole Andras Hagen (NHO LT), Christian Holth (Wallenius Wilhelmsen), Kari Due-Andersen (Akershus Eiendom), Sven Richard Magerøy Tønnessen (Posten), Inga Strümke (NTNU), Lars Erik Marcussen (Heidelberg Cement), Per-Kenneth Øye (Felleskjøpet Agri), Kjell Waløen (Volta Trucks), Øyvind Ludt (Moderne Transport), Glenn Lund (Logistikk Inside).

Se fullstendig program og meld deg på via www.logistikk23.no

Volvo Trucks har undertegnet en intensjonsavtale på 1000 elektriske lastebiler fra nå og til 2030 med Holcim, en av verdens største leverandører av byggeløsninger. Avtalen er den største kommersielle ordren for Volvos elektriske lastebiler til nå, og de første 130 lastebilene vil bli levert i 2023 og 2024.

Holcim er en global produsent av byggeløsninger, med hovedkontor i Sveits. Nå har selskapet og dets underleverandører blitt enige med Volvo Trucks om å planlegge utrullingen av 1000 elektriske Volvo-lastebiler på tvers av Holcims virksomhet i Europa fra nå og til 2030.

De første 130 elektriske Volvo FH- og Volvo FM-lastebilene blir levert til markeder som Frankrike, Tyskland, Sveits og Storbritannia i fjerde kvartal 2023 og i 2024.

Stolthet og glede

Avtalen er et resultat av et bredere partnerskap mellom Holcim og Volvo Group.

– Langsiktig samarbeid og et sterkt engasjement for å virkelig gjøre en forskjell er essensielt for å gjøre store CO₂-reduksjoner til en realitet. Jeg er veldig stolt av samarbeidet vi har utviklet med Holcim og resultatene vi oppnår sammen, sier Martin Lundstedt, administrerende direktør i Volvo Group.

– For å oppnå netto nullutslipp må man ha omfattende samarbeid på tvers av verdikjedene. Vi er glade for samarbeidet med Volvo om å redusere utslipp fra våre europeiske virksomheters logistikk med elektriske flåter, noe som fremmer målet vårt om å nå 30 % utslippsfrie tunge lastebiler innen 2030, sier Jan Jenisch, styreformann og administrerende direktør i Holcim.

Ved å erstatte 1000 eksisterende Volvo FH diesellastebiler med Volvo FH Electric, som bruker strøm fra fornybare kilder på en typisk rute, vil man kunne spare opp mot 50.000 tonn CO₂ hvert år.

Begge selskapene har forpliktet seg til Science Based Targets-initiativet (SBTi), som leder ambisiøse klimatiltak i privat sektor, og begge har vært med å stifte First Movers Coalition (FMC).

FMC og SBTi

FMC (First Movers Coalition) er en koalisjon av selskaper som bruker sin kjøpekraft til å skape tidlige markeder for innovative rene teknologier på tvers av åtte bransjer hvor CO₂-reduksjoner har vist seg være vanskelige.

Science Based Targets-initiativet (SBTi) leder ambisiøse klimatiltak i privat sektor ved å hjelpe organisasjoner sette mål for utslippsreduksjon basert på vitenskapen. Målene blir betraktet som basert på vitenskap hvis de er i tråd med den seneste klimaforskningen, som sier det er nødvendig å oppnå målene i Parisavtalen – begrense global oppvarming til 1,5° C over nivåene før industrialiseringen.

Powered by Labrador CMS