Transportbransjens frontkjempere med maske

Sjåførene på Schenker-terminalen i Sandefjord er representanter for transportbransjens trofaste slitere.
Sjåførene på Schenker-terminalen i Sandefjord er representanter for transportbransjens trofaste slitere.

– De har virkelig «levert varene»

- De har tatt ansvar for den samfunnskritiske rollen med å sikre varestrømmen i krisetider. Disse folka har virkelig stått på, sier kommunikasjonssjef Nils-Petter Buer i Schenker Norge.

Publisert Sist oppdatert

Han får ikke rost sjåførene med maske nok, og for det de har levert i to år nå.

– Pandemien har definitivt gjort noe med oss, og noen yrkesgrupper har jobbet i et krevende spenningsfelt mellom sikkerhet og livsviktige arbeidsoppgaver. Sjåførene er en slik gruppe. Presset har vært enormt. De har levert samfunnskritiske varer, de har møtt mange mennesker, de har holdt avstand, og ikke minst holdt seg friske. De er heltene på linje med helsepersonell og lærere. Sjåførene i transportbransjen har virkelig «levert varene», sier Buer og understreker at sjåfører på lastebil vanligvis ikke får så mye oppmerksomhet, og at vi tar de for gitt.

25.000 sjåfører på jobb hver dag

- De siste to årene har vist hva denne yrkesgruppen er god for, etter at pandemien traff oss, og den traff sjåførene ekstra hardt, sier Buer.

Han viser til at det i Norge går totalt rundt 25.000 sjåfører på jobb hver dag, bare i Schenker jobber det mer enn 1000 sjåfører.

Når pandemien traff Norge i mars 2020 måtte sjåførene ta ansvaret for å frakte samfunnskritiske varer, som å levere smittevernutstyr.

Schenkers kommunikasjonssjef, Nils-Petter Buer, roser de 25.000 sjåførene som daglig sikrer varestrømmen i krisetider.

– Både sjåfør og mottager av pakken var engstelig, og Corona-pandemien skapte mange hindringer i transportveien. Det var tidkrevende grensekontroll, stengte fergestrekninger og stengte fasiliteter for sjåfører langs veien, sier Buer som gjerne roser sin egen arbeidsgiver Schenker, og som han mener tok raskt inn over seg den samfunnskritiske rollen selskapet har med å sikre varestrømmen i krisetider.

- Det ble et svært høyt fokus på å sikre at sjåfører og medarbeidere holdt seg friske slik at logistikknettverket fungerte i hele Europa, forteller Buer.

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">Schenkers kommunikasjonssjef, Nils-Petter Buer, roser de 25.000 sjåførene som daglig sikrer varestrømmen i krisetider.</span>
Schenkers kommunikasjonssjef, Nils-Petter Buer, roser de 25.000 sjåførene som daglig sikrer varestrømmen i krisetider.

På jobb med munnbind

- Å ha en fysisk krevende jobb med munnbind er ingen lett øvelse, understreker Buer, og viser til at det ikke er uvanlig for en distribusjonssjåfør å treffe 50 nye mennesker daglig.

- Nye rutiner for kontaktløs signering er imidlertid utviklet på rekordtid. Dette krever helt nye rutiner og nye applikasjoner, men det gir et godt smittevern, sier Buer og understreker følgende:

- Selv om samfunnet nå gradvis åpnes, er det like viktig å sikre en smittefri varelevering. Dette blir den nye normalen. Når de fleste av oss gjør det vi kan for å ikke å ha kontakt med folk unødig, må disse transportheltene fortsette med sine vareleveringer hver eneste dag. Både vi som jobber med logistikk, og alle andre som er avhengig av at sjåførene går på jobb hver dag, takker og hedrer disse trofaste sliterne. Vi i transportbransjen er stolte av våre sjåfører, avslutter Schenkers kommunikasjonssjef, Nils-Petter Buer.

Powered by Labrador CMS