Ole A. Hagen i NHO LT håper å få til et samarbeid med regjeringen for å hjelpe norske transportselskaper.
Ole A. Hagen i NHO LT håper å få til et samarbeid med regjeringen for å hjelpe norske transportselskaper.

Ber regjeringen bistå transportbransjen

Det kom ingen penger til å kutte drivstoffkostnadene i Norge, og nå ber NHO Logistikk og Transport om dialog med regjeringen for å hjelpe transportbransjen til å håndtere de økte kostnadene.

Publisert

Drivstoffprisene har eksplodert de siste månedene, og tirsdag kom den ventede bekreftelsen på at Ap/Sp-regjeringen ikke kommer til å redusere drivstoffavgiftene for å sikre lavere priser.

Det skaper frustrasjon hos både privatbilister og ikke minst blant Norges transportselskaper - spesielt siden flere andre europeiske land har kuttet i sine avgifter.

– Situasjonen har eskalert! På få dager har vi to nye prisrekorder på diesel, landet flommer over av ekstra inntekter – mens Vedum og regjeringen toer sine hender og hevder vi ikke har råd. Det står rett og slett ikke til troende, sa administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Geir A. Mo nylig.

For transportbransjen er de høye dieselprisene svært krevende å håndtere. NHO Logistikk og Transport ønsker derfor å møte regjeringen for å finne ut hvordan bransjen kan få hjelp.

- Mange land i Europa har kuttet i avgiftene, men i Norge er nå flertall for at de skal bestå. Media er bekymret for privatbilistene, men i vår bransje utgjør drivstoffkostnadene for langtransport cirka 30 prosent av samlede kostnader, sier næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport, Ole A. Hagen.

- Vi blir derfor rammet langt hardere og tyngre enn privatpersoner og vareeiere, sier Hagen

Oljeprisen er fortsatt over 120 dollar fatet, og pumpeprisene på diesel er stabilt høye.

- Vi vil derfor gå i dialog med regjeringen om hva som kan gjøres for å bistå bransjen. Vi blir nå nødt til å se etter andre løsninger, for å sikre at leverandørene skal ha bærekraftige rammebetingelser, avslutter Hagen.

Powered by Labrador CMS