AUTONOM VEITRANSPORT:

Havi Supply Chain samarbeider med Scania om å teste ut førerløs veitransport mellom Jönköping og Södertälje.
Havi Supply Chain samarbeider med Scania om å teste ut førerløs veitransport mellom Jönköping og Södertälje.

Havi og Scania med førerløs godstransport på svenske veier

Den svenske lastebilprodusenten Scania og logistikkselskapet Havi Supply Chain kjører en testpilot på offentlige veier mellom Jönköping og Södertälje.

Publisert
Lastebilen får hele tiden oppdatert info om kjøreforhold og avstand til ulike objekter langs veibanen, som gjør at lastebilen vil kjøre trygt på veien.
Lastebilen får hele tiden oppdatert info om kjøreforhold og avstand til ulike objekter langs veibanen, som gjør at lastebilen vil kjøre trygt på veien.

Transporten skal foregå på den cirka tre timer lange transportstrekningen mellom Jönköping og Södertälje, en kjøretur på cirka 300 km. Målsettingen er å lære om effektiviteten til autonom lastebiltransport på såkalte «hub-til-hub»-operasjoner. First mile og last mile håndteres av førerstyrte kjøretøy.

I pressemeldingen melder Scanias prosjektleder Robert Melin Mori følgende:

- Vi vet at transportsystemet vil endre seg i årene som kommer og at industrien står overfor utfordringer med sjåførmangel og lavere marginer, så transformasjonsprosessen mot autonom teknologi må begynne å skje med en gang. Vi må lære om autonome operasjoner nå, slik at vi er klare så snart teknologien er klar. Vi tror denne piloten vil være et enormt viktig springbrett, melder Robert Melin Mori, Scania-prosjektlederen med ansvar for dette initiativet.

- Dette er en autonom transportløsning som brukes under reelle driftsforhold med kommersielle varer for en tredjepart. Ingen har gjort det før i Europa. Vi er glade for å samarbeide med HAVI om denne piloten, legger Peter Hafmar, leder for Autonomous til.

Powered by Labrador CMS