ABB E-mobility leverer 58 ladepunkter, med ytelse fra 90 kW til 350 kW til Asko i Vestby.

Asko-ros til regjeringen og SV

Asko mener Stortingets vedtak om økte bevilgninger til grønn omstilling i transportbransjen kan gi store klimagevinster.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norgesgruppens logistikkaktør Asko er godt fornøyd med at regjeringen i samarbeid med SV bevilger mer penger til grønn omstilling i transportsektoren. Økte bevilgninger til Enova er et viktig tiltak som kan stimulere Norges transportnæring til enda raskere omstilling fra fossil til fossilfri transport, skriver Asko i en pressemelding. 

– Veitransport står for 30 prosent av Norges totale klimagassutslipp. Å kutte utslipp fra nyttetransporten er avgjørende for å nå Norges klimamål. Utfasing av fossilt drivstoff til fordel for nullutslippsløsninger vil gi store klimagevinster. Dette viser hvorfor det er bra at Stortinget styrker satsingen på tunge nullutslippskjøretøy, sier Asko-direktør Tore Bekken.

Asko påpeker i meldingen at innkjøp av fossilfrie kjøretøy er mer kostnadsdrivende enn tradisjonelle dieselkjøretøy, og at transportbransjen har lave marginer. 

«...virkemidler som bompengefritak og Enova-støtte er helt avgjørende for en raskere omstilling i transportsektoren. Den økte bevilgningen i budsjettforliket vil kunne bidra til at flere elektriske, biogass- og hydrogendrevne lastebiler blir tatt i bruk», skriver Asko.

Utbygging av ladestasjoner for tunge kjøretøy vil være en avgjørende faktor for elektrifisering av nyttetransporten. Etablering av bedriftslading og kommersielle ladeløsninger for nyttetransport må raskt på plass, og det er positivt at den økte bevilgningen også omfatter bedriftslading.

Asko har mål om at all vår transport er fossilfri innen utgangen av 2026, og satte den første elektriske lastebilen i drift allerede i 2016.

– Støtteordningene fra Enova har vært avgjørende for at Asko har kommet godt i gang med utslippsfri transport, forteller Bekken. Med de økte bevilgningene ser Asko frem til at enda flere transportvirksomheter ser mulighetene til å bidra med utslippskutt. 

Asko har totalt 400 egeneide lastebiler på norske veier. I dag bruker 150 av disse lastebilene biogass, hydrogen eller elektrisitet. Over 100 av disse er elektriske. 

Powered by Labrador CMS