Det sier daglig leder Geir Teistung i familieselskapet Andersen & Mørck som i disse dager feirer 160-årsjubileum.
Nå er digitalisering av bedriften hovedmålet.
Teistung leder et av de få gjenværende privateide firmaer i denne bransjen. De fleste har blitt kjøpt opp av utenlandske firmaer.
Teistung har også fått tilbud om å selge selskapet. Den daglige lederen understreker at det pr. i dag ikke er aktuelt.
I fjor opplevde den familieeide spedisjonsbedriften på Øra i Fredrikstad et knallår med en omsetning på 185 mill. kroner.
I takt med økt overskudd ble det i 2018 gjort store investeringer for 40 millioner i egne ansatte og bedriftens fremtid.
Investeringen har i hovedsak vært bygging av kantine til ansatte, og til å oppdatere parken med kjøretøy.
Andersen & Mørck teller i dag 65 ansatte. Staben består av fagfolk innen spedisjon og skipsklarering ved terminalen på Borg Havn.
I tillegg har selskapet fem spesialister innen fortolling ved den norsk-svenske grensen (inn til EU) på Svinesund.
Selskap med sjel
Andersen & Mørck AS er et av få gjenværende spedisjonsfirmaer i Norge som er familieeid. Selskapet er resultatet av en lang bedriftshistorie som startet med at to av Fredrikstads skipsmeglerfamilier slo seg sammen.
Christian Mørck startet sitt skipsmeglerfirma i 1859, og Ludvig Andersen etablerte sitt firma i 1906. Andersen er oldefaren til Teistung, og i dag er oldebarnet fjerde generasjons driver av familiekonsernet.
Selskapet leverer i hovedsak tre produkter; transport av varer for bedrifter inn og ut av Norge, terminal- og lagervirksomhet på Øra og skipsklarering for rederier som ankommer havna. De har også fortollingsavdeling på Svinesund for varer som går over grensa, i tillegg til å betjene over 1000 båter årlig.
Andersen & Mørck-konsernet omfatter også eiendomsselskapet Glommen Shipping AS, og i 2014 ble datterselskapet Skantrans AS etablert, og hvor Teistung er daglig leder. Selskapet spesialiserer seg på transport mellom Norge, Storbritannia og Irland.
I 2018 var omsetningen i Skantrans rundt 15 millioner kroner, mens inntektene i datterselskapet Sped Trans AS var på 26,7 millioner.