Forretningsutvikler Vegard Kristiansen forteller at Prime Cargo allerede forbereder en ny biltur fra Kina med håndsprit.
Forretningsutvikler Vegard Kristiansen forteller at Prime Cargo allerede forbereder en ny biltur fra Kina med håndsprit.

Kom landeveien fra Kina

Selv om avstanden er 8210 km i luftlinje, viste lastebil seg å være den beste transportformen da Prime Cargo hentet 20 tonn håndsprit fra Kina. Nå forbereder de en ny bil.

Søndag 12. april sendte Prime Cargo av gårde en lastebil med 20 tonn håndsprit fra Yuyao rett sør for Shanghai. Lørdag 2. mai ankom lasten Vestby slik den skulle, etter 20 dager på veien.

Håndsprit er blitt en ettertraktet vare, og for akkurat denne varetypen viste det seg at biltransport var den ideelle transportmetoden.

– Kina har regler som forbyr uttransport av sprit med tog, fly blir for dyrt og sjøveien tar for lang tid, forklarer Vegard Kristiansen, forretningsutvikler hos Prime Cargo til MT.

Mye å spare

Han forteller at kostnadsreduksjonen sammenlignet med å sende 22 tonn med fly er på over 80 prosent. Kristiansen tror imidlertid ikke at transportmetoden over landeveien vil være aktuell for så mange andre typer varer enn nettopp håndsprit.

I luftlinje er veien mellom Yuyao og Vestby 8210 km ifølge Google Maps. Nevnte karttjeneste klarer ikke finne en fornuftig anbefalt vei, men det er å anta at total kjørestrekning er over 10.000 km, altså en kvart gang rundt jorda. Ruten har gått gjennom Kina, Kasakhstan, Russland, Hviterussland, Polen, Tyskland og Sverige.

Wilhelm Georg Blomdal jobber for Prime Cargo i Kina, og har fått i stand transporten.
Lasten ble pakket i en container i Yuyao sør for Shanghai og brukte 20 dager på turen til Vestby.

Klar for ny tur

Nå forbereder Prime Cargo en ny billast med håndsprit.

– Denne gangen brukte vi 20 dager. Men dette var et pilotprosjekt og nå har vi lært litt, så jeg tror vi skal komme ned i en transittid på 17–18 dager, sier Kristiansen.

Litt ekstra sortering

Noe av det som forsinket transporten litt var at lasten ikke var pakket i en container godkjent for denne type eksport fra Kina. Derfor måtte det lastes om før man kunne kjøre inn i Kasakhstan. Omlasting underveis fører også til litt ekstraarbeid i Vestby.

– Det ble lastet litt feil så vi må bruke litt tid på sortering. Men det er jo egentlig en bagatell, sier Kristiansen.

Denne uken skal lasten hentes av 12 ulike mottakere for så å bli distribuert på det norske markedet.

Til toppen