Elektrisk terminaltraktor fra Volvo
(Patrik olsson)

Elektrisk terminaltraktor fra Volvo

Volvo Penta har utstyrt en terminaltraktor med elektrisk drivlinje.

Under shipping- og havneutstillingen TOC Europe i Rotterdam denne uken, stiller Volvo Penta ut en terminaltraktor med elektrisk drivlinje. Volvo Penta har bygget om terminaltraktoren til elektrisk drift ved å bruke teknologi som i dag finnes i Volvos elektriske lastebiler og busser.

- Vi søker etter bærekraftige energiløsninger ikke bare fra et miljøstandpunkt, men også fra et økonomisk ett, sier Peter Granqvist, teknologidirektør (CTO) i Volvo Penta.

- Vi ser at enkelte elektriske løsninger er kommet til et punkt der de gir en lavere totalkostnad enn dieselmotorer. Materialhåndtering er et lovende segment for elektrifisering takket være høy utnyttelse av maskinen og bedre tilgjengelighet til lading. Vi ønsket derfor å lage et dugelighetsbevis i dette segmentet for å få tilbakemeldinger fra markedet til videre utvikling, sier Granqvist.

Neste skritt for Volvo Penta vil nå være å lage elektriske drivlinjer for ulike produsenter.

Vil veiprising gi konkurranse på likere vilkår?

En gjenganger i samferdselspolitikken er hvordan en skal utnytte de ulike transportformenes komparative fortrinn. Videre har den tidligere samferdselsministeren i forbindelse med kommende Nasjonal transportplan (NTP) fremhevet viktigheten av å «få mer for pengene» i fremtidige samferdselsprosjekter. Det har vært flere store kostnadssprekk innen vei og bane de siste årene. Les hele saken

Til toppen