Effektiviserer lagerfunksjonen på Biri

BIRI: Fokuset ligger på å produsere best mulige ski, men hos Madshus AS på Biri ser man også på muligheten for å gjøre lagring og distribusjon mer effektivt.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Man teller gjerne OL-medaljer, VM-medaljer og plasseringer i World Cup hos Madshus. Litt forenklet sagt betyr gode plasseringer økt salg. Også koffertløpere som deg og meg vil gjerne ha samme skimerket som Ole Einar Bjørndalen, selv om våre ski kanskje er produsert på den andre siden av kloden. Man teller også penger hos Madshus.

– Skiproduksjon er slett ikke noen gullgruve. Vi må vurdere hvordan vi bruker pengene våre, og blant annet innenfor lagervirksomheten ser vi nå på effektivserings- og besparingsmuligheter, sier Erlend Mogen. Han har tittel av Director of Operations, som på norsk kan oversettes med driftsdirektør. Madshus har vært eid av den amerikanske ski- og sportsutstyrsprodusenten K2 siden 1988.

Madshus er i dag både produsent og distributør. Når det gjelder ski, så er det først og fremst ski til aktive langrennsløpere og de mest iherdige mosjonistene som produseres på Biri. Madshus barneski og rimeligere turski produseres i hovedsak i Kina og Russland. Videre distribuerer Madshus alpinproduktene og andre produkter fra sin eier K2, mens K2 distribuerer Madshus-produktene i USA. Produktutvalget av annet sportsutstyr fra eget merke og andre produsenter blir stadig bredere, ikke minst når det gjelder sykling og løping. – Sportsutstyr for sommerbruk blir stadig viktigere for å utjevne sesongtoppene, sier Mogen.

All lagring ett sted

Madshus produserer selv 100.000 skipar i året og har tilsvarende mengde ski outsourcet til andre produsenter. Store sesongvariasjoner skaper stor utfordringer både innen produksjon og lagring.

– Etter to-tre dårligere snøvintere i Mellom-Europa opplevde bransjen en svikt på 30%. Sesongene 08/09 og 09/10 var imidlertid gode, og det ser ut til å fortsette. Vi har vært nødt til å ta grep om lagersituasjonen. Tidligere hadde vi tre lagre, ett her på fabrikken, ett på et annet sted her på Biri og ett i Moelv. Første trinn for en effektivisering var å få alt under samme tak. Det er nå på plass. Vi leier rundt 3.500 m2 i Biri Senter (nedlagt kjøpesenter). Der har vi meget god kapasitet, og transportmessig er stedet velegnet.

Lagerstyring vil komme

Det nye lageret drives konvensjonelt med manuelle plukklister. Hjelpemidlene begrenser seg stort sett til reoler, et par trucker og pakkebord. – Midlene våre har i stor utstrekning gått til produktutvikling og produksjonsutstyret, sier Mogen. – Nå må snart lageret ha sitt, og et neste trinn for effektivisering blir å etablere et lagerstyringssystem. Det vil gjøre lagring og plukking mer rasjonelt og ikke så personavhengig som i dag. Når det skjer og hva slags utstyr som blir valgt, er ikke avgjort ennå.

Lageret sysselsetter lagersjef og fire personer som plukker og pakker. I den mest travle tiden blir dette forsterket med fem til ti personer, både fra egne rekker og utenfra.

Viktig å se fremover

Både den egne og den outsourcede produksjonen er med sine lange ledetider en utfordring, hvor man gjerne skulle ha hatt en god krystallkule å se i for å vite hvordan kommende vinter blir. Når det gjelder egne ski, så bygger Madshus opp lageret fra februar til september og ned igjen til februar. For ski som produseres i Kina og Russland må bestillingene gjerne legges inn et helt år før de skal i butikkene.

Flere år på rad er 10 % av salget utfakturert og levert en enkelt uke i månedsskiftet september/oktober, og nesten hele årets produksjon selges i 4. kvartal. Norske sportskjeder og frittstående forretninger utgjør 70% av omsetningen hos Madshus. De leverer sine bestillinger enten online via EDI (Electronic Data Interchange, en meldingsstandard) eller i direkte kontakt med ordrekontoret til Madshus. I tillegg har bedriften eksport til 25 land, hvorav Sverige, Russland, Tyskland, Tsjekkia og Finland er de viktigste. I Norge og resten av Europa går forsendelsene med bil, mens ski til oversjøiske markeder pakkes i containere.

Innenlands er det i hovedsak Schenker og Posten som tar seg av transporten. Produkter ut av landet selges ex works, hvor mottakerne er ansvarlige for transporten.

Powered by Labrador CMS