Dachser har med seg en elektrisk lastesykkel som de stiller ut på selskapets stand under Transport & Logistikk på Norges Varemesse denne uken. Fra venstreMarius Jahr, operations manager, Benjamin Fjellheim, salgssjef, Johanna Gustafsson, sales assistent og Bjørn Olav Eikefjord, charter team leader.
Dachser har med seg en elektrisk lastesykkel som de stiller ut på selskapets stand under Transport & Logistikk på Norges Varemesse denne uken. Fra venstreMarius Jahr, operations manager, Benjamin Fjellheim, salgssjef, Johanna Gustafsson, sales assistent og Bjørn Olav Eikefjord, charter team leader.

Dachser utslippsfritt til Oslo

Elektriske lastesykler skal sørge for utslippsfrie gul-blå-leveranser til Oslo sentrum fra 2021.

- Denne måten å transportere på representerer en innovativ og fremfor alt miljøvennlig måte å gjennomføre leveranser på. I tillegg gjør elsyklene det mulig å unngå køene og å nå frem til steder der motoriserte kjøretøy ikke kommer til. Leveranser som ikke egner seg for fraktesykler, vil bli levert av helelektriske lastebiler, sier Armend Krasniqi, Branch Manager European Logistics hos Dachser Norway.

Hver elsykkel har en plass som tilsvarer en europall i opptil 2 meters høyde og kan bære opptil 250 kg.

Trenden i retning av urbanisering gjorde at Dachser for flere år siden satte i gang Idea2net-prosjektet «City Distribution».

Innovasjonsprosjektet for distribusjon i byen, hvor Dachser Norway deltar, har utformet en modulær verktøykasse med tjenester, teknologi og løsninger for bærekraftige og innovative vareleveringer i tråd med de stadig økende utfordringene i trafikken og juridiske rammeverk. Dachser har allerede innført elektriske leveranser i flere tyske byer.

Avdelingen i Oslo følger spesielt nøye med på Dachser-prosjektet for utslippsfri levering i Stuttgart i Tyskland, som ble etablert i 2018 for å tilby utslippsfrie leveranser av stykkgods til et fem kvadratmeter stort område i sentrum av Stuttgart.

I Stuttgart brukes en rekke ulike miljøvennlige kjøretøy: manøvrerbare, elektriske lastesykler som opererer fra et mikro-knutepunkt i indre by, og som brukes til den siste milen; en kompakt, helelektrisk 7,5-tonns FUSO eCanter lastebil, som også holder til i sentrum, og en 18-tonns Daimler eActros, som har en nyttelast på 4 til 5 tonn og plass til 18 paller.

- Prosjektet med utslippsfri levering i Stuttgart markerer en lovende start for oss i Oslo. Vi samler inn alle dataene og erfaringene fra prosjektet for å finne den riktige kjøretøymiksen for oss her i Norge. Vi har imidlertid fortsatt en lang vei å gå – vi er ikke ute etter en tilnærming av typen én-størrelse-passer-alle. I stedet ønsker vi å kombinere en rekke løsninger som passer for våre lokale behov og forhold. Vi har full støtte fra vår Corporate Solutions, Research & Development som sikrer at dette vil skje, sier René Sidor, Managing Director, Dachser Nordic A/S i en pressemelding.

Til toppen