Mona Zuko, nordisk sjef for Brings B2B og e-handelstjenester, varsler PostNord om beinhard konkurranse.
Mona Zuko, nordisk sjef for Brings B2B og e-handelstjenester, varsler PostNord om beinhard konkurranse.

Bring utfordrer PostNord

Med formidabel satsing på det nordiske e-handelsmarkedet er Bring en sterk utfordrer til PostNord.

I forrige uke meddelte Bring en etablering av 1700 pakkeombud i Sverige, mot PostNords 1600 ombud og 300 utleveringssteder.

Det innebærer at Bring på alvor tar opp kampen om netthandlerne.

- Vi har store ambisjoner i Norden. Med denne satsingen blir vi en av to aktører som tilbyr det nordiske markedet et ettertraktet heldekkende nettverk og tjenestetilbud, forteller Mona Zuko, nordisk sjef for Brings B2B og e-handelstjenester til Ehandel.

Enormt vekstpotensial

Hun viser til det store vekstpotensialet i den nordiske e-handelen, og at e-handelsmarkedet vokser med doble tall i overskuelig framtid.

– Derfor blir denne satsingen en av de viktigste i Brings historie, for å kunne tilby kundene en komplett bredde med hjemleveranser, ombud og B2B, sier Zuko, som også forteller at satsingen er et ledd for å nå klimamålene hvor alle leveranser skal være fossilfrie innen 2025. 

PostNords netthandelsekspert Rikke Kyllenstjerna er i beinhard konkurranse med Bring om e-handelsmarkedet.

Pakkeboksenes fremtid

Zuko viser også til Brings nordiske pakkeboks-satsing.

– Vi er den første aktøren som tester ut nye fleksible pakkebokser i Norge, forteller Zuko.

Fra disse pakkeautomatene kan kundene hente ut sine pakker når de vil, døgnet rundt.

Den er selvbetjent, kan stå utendørs, og mottaker åpner enkelt riktig luke med telefonen sin via Bluetooth. I perioden januar til juni 2020, tester Bring ut løsningen i utvalgte områder i og rundt Oslo.

Nylig åpnet konsernsjef Tone Wille Posten og Brings Logistikksenter Hamar. Dette er et ledd i konsernets satsing innen pakker, gods og hjemlevering.

Veksten i netthandelen gjør logistikksenteret i Hamar til en viktig brikke i det landsdekkende nettverket Bring nå etablerer. Det vil bestå av totalt 18 logistikksentre når de siste åpner neste år.

– E-handelen løfter Posten, sier konsernsjef Tone Wille.

E-handelen løfter Posten 

Posten begynner nå å se positive effekter av den langsiktige satsingen som er gjort for å møte veksten i e-handelsmarkedet. - Veksten, spesielt innen e-handelsmarkedet, kommer som følge av at vi utvikler tjenester og digitale løsninger som møter kundenes behov. Vi har god fart på innovasjonsarbeidet og er i gang med å forme fremtidens utleveringsnett. I fjor utvidet vi vårt utleveringsnettverk i Norge, Sverige og Danmark med nærmere tusen nye utleveringssteder, sier Tone Wille.

Elektronisk veifraktmelding i internasjonal veitransport – den nye normen

Den 31. mars vedtok Stortinget å gå inn for at det gammeldagse CMR-fraktbrevet erstattes med elektroniske meldinger i internasjonal veifrakt.  Ja, et klart Stortingsflertall gikk sågar inn for å gjøre den elektroniske meldingen, forkortet eCMR, obligatorisk. Les hele saken

Til toppen