Generalsekretær Trond Jensrud i Yrkestrafikkforbundet reagerer kraftig på Ap-leder Jonas Gahr Støres utsagn om Brings ansettelse av sjåfører.
Generalsekretær Trond Jensrud i Yrkestrafikkforbundet reagerer kraftig på Ap-leder Jonas Gahr Støres utsagn om Brings ansettelse av sjåfører.

Reagerer på Støres forsvar av Bring Trucking

– Ansettelse av slovakiske lastebilsjåfører er en del av det moderne Europa.

Det uttalte Arbeiderpartilederen, Jonas Gahr Støre, som forsvarte Bring Trucking i partilederdebatten på NRK tirsdag kveld.

Yrkestrafikkforbundet reagerer kraftig på utsagnet.

- Bring Trucking er symbolet på det fagbevegelsen i Europa ønsker seg bort fra. Derfor er det trist hvis Støre virkelig mener at de representer det moderne Europa, sier Trond Jensrud, generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet.

- Det er det moderne Europa, svarte Jonas Gahr Støre i Debatten 28. mai, da han ble spurt om hva han syntes om at statlige Bring ansetter slovakiske sjåfører til utelukkende å kjøre i Skandinavia.

Uakseptabelt

- Det er hverken moderne eller akseptabelt at godssjåfører som stort sett kjører i de skandinaviske landene får slovakisk lønn. På denne måten bidrar den norske stat til sosial dumping, sier Jensrud.

Han viser til at det danske fagforbundet 3F har gått til rettsak i Danmark nettopp på denne bakgrunn.

Jensrud viser til Postens konsernsjef Tone Wille som i Dagsavisen 22. oktober 2018 bekreftet at sjåførene i Bring Trucking får slovakisk lønn, bortsett fra når de er på kabotasjeoppdrag i Norge. Det betyr at sjåfører som kun kjører i Skandinavia får lønnsbetingelser fra Slovakia, hvor de ikke utfører arbeid.

- Støre har helt rett i at det trengs langt flere og mer effektive kontroller at utenlandske kjøretøy på norske veier. Men jeg håper virkelig at han ikke ønsker å forsvare Bring på den måten det framkom i debatten, understreker Jensrud.

Klimaet er taperen når regjeringen lar det beste bli det godes fiende

Klima- og miljø er stadig vekk en av de viktigste sakene på den politiske dagsordenen. Regjeringen har blant annet som ambisjon å halvere utslippene fra transportsektoren sammenlignet med 2005-tall innen 2030. Det vil kreve både treffsikre og kraftfulle tiltak. I budsjettet for 2020 snubler dessverre regjeringen kraftig, og for tungtransporten vil resultatet kunne bli økte utslipp. Les hele saken

Til toppen